Delt millioner av ganger på nett: Verden hyller Lars Tollefs (27) Trump-kommentar

12 ord fra en jordbruksmekaniker fra Tolga har tatt fullstendig av i sosiale medier verden over. – Yes! jubler stjernereporter i New York Times over hva Lars Tollef Jordet sa til lokalavisen.

«GI MANNEN EN FREDSPRIS»: – Det er litt artig. Men det blir mye oppmerksomhet, sier verksmester Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter. Flere har foreslått at han bør få Nobels Fredspris... Foto: Privat og Sigrid M. Jansen

«GI MANNEN EN FREDSPRIS»: – Det er litt artig. Men det blir mye oppmerksomhet, sier verksmester Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter. Flere har foreslått at han bør få Nobels Fredspris... Foto: Privat og Sigrid M. Jansen

På spørsmål fra Arbeidets Rett om hvem han ville ta med seg på en øyde øy – og hvorfor, svarte 27-åringen:

– Da tar jeg en for laget, og tar med meg Donald Trump.

Sitatet er nå hyllet og delt millioner av ganger i sosiale medier verden rundt av folk fra høyt og lavt, i de fleste bransjer. Noen foreslår at han bør få Nobels Fredspris.

Østerdølingen selv synes det er smått uvirkelig.

– He-he. Det har slått meg at det har tatt helt av. Jeg er ikke vant til så mye oppmerksomhet. Det er helt vanvittig, sier Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter.

Jordet hadde sin første dag som verksmester ved Eiksenteret hos Tolga bil da han ble intervjuet av lokalavisen. Da daglig leder i Rørosregionen Næringshage, Sigrid Jansen, så svaret hans, tok hun bilde med mobilkameraet sitt, markerte sitatet med pekefingeren og delte det på Facebook med teksten «Dagens Helt!».

Donald Trumps hatmedium

– Vi satt rundt lunsjbordet på jobben, og så det i lokalavisen. Så lo vi høyt alle sammen. Når et helt lunsjbord ler unisont, er det noe som treffer, sier Jansen til ABC Nyheter.

Det eksploderte. Mandag kveld var innlegget hennes delt 500 ganger, i skrivende stund er det delt 3.200 ganger. Nå kan tallet på hvor mange som har sett det, mange-mangedobles: Fra Kina til USA har folk tatt skjermdump av hennes foto, oversatt teksten og delt det videre.

Det gjør telling umulig – men at millioner har sett det, er helt klart.

Blant dem som delte, er Kina-korrespondenten til de danske storavisene Politiken og Berlingske Tidende, som la det ut på Twitter. Innlegget er i skrivende stund delt 18.000 ganger, og har fått over 42.000 såkalte «likes».

På Twitter plukket New York Times-profilen Nicholas Kristof det opp, og delte det videre på mikrobloggstedet. Donald Trump refser konsekvent NYT for å fare med FAKE NEWS (ja, han bruker konsekvent caps lock, red. anm.) – og har foreslått å legge den ned.

Kristof tok dessuten en skjermdump og la det ut på Facebook i går. Hittil har 11.000 «likt» det. Kommentarfeltet under er til å få tårer i øynene av for en nordmann: «We LOVE the selfless, pragmatic Scandinavians», skriver en kvinne fra Washington.

En danske la i forgårs ut bildet på sin Instragram-konto, og skriver «En nordmand tager sgu lige en for holdet». Bildet har fått over 23.000 likes og 450 kommentarer.

En nordmand tager sgu lige en for holdet. (@kafu1992)

Et bilde publisert av Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk)

«Helt sjukt»

Svenske Expressen la i går ut en nyhetssak om Jordets svar - og har til og med laget en video for å illustrere den.

– Det virker som om jeg har truffet med kommentaren min. Det virker sånn, skoggerler Jordet fra verkshallen i Tolga.

Han forteller at han kunne velge hvem som helst å reise sammen med til en øde øy – fra øverste hylle – og tenkte at på den hylla er verdens mektigste mann.

– Hva synes du om Trump?

– Det står vel nok mellom linjene til å tolke det riktig, ler Jordet.

Hun som satte i gang det hele sier det er «helt sjukt» da ABC Nyheter forteller om den internasjonale responsen.

– Deilig med jordnær mekaniker

– Men det var fantastisk godt sagt. Det er noe helt befriende deilig med en jordnær, norsk jordbruksmekaniker, som sier at da tar han en for laget når han får et slik spørsmål. Vi andre svarer en eller annen flamme. Han tar en for laget! Fantastisk å si hva han mener i en sånn setning, sier Sigrid Jansen, og skryter leende:

–  Vi har et bra lokalt næringsliv. De tar internasjonalt ansvar, sier lederen av Rørosregionens næringshage.

Også i Norge har innlegget tatt fullstendig av på Facebook. Her delt av vokalist i bandet The Coctail Slippers og produktsjef i plateselskapet Universal Music.

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar

    Elena Bøhler torsdag 02.02.2017, kl. 17:18:12

    ABC skriver: "ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter".

    Kan vi også kreve en viss respekt fra ABC for lesere som får tilbud om å kommentere slike "usaklige" saker, mens "det meste" ikke blir lagt ut til kommentar?

    • Avatar

      Morten Pedersen torsdag 02.02.2017, kl. 16:54:02

      Ser ikke hvorfor denne kommentaren er noe å blåse opp i det hele tatt...media er merkelig.

      • Avatar

        Rolf Rekli torsdag 02.02.2017, kl. 20:54:05

        Tror nok at om lag halvparten av den amerikanske befolkning synes den var verdt det. Tydeligvis andre også.....

      • Avatar

        Jostein Grønsberg torsdag 02.02.2017, kl. 15:18:00

        Igjen ! Negativt om Trump ! Ser man pleier gruppe psykosen daglig. Vi vet jo at det føles deilig å gi seg selv høy moralsk grunn og stå sammen med millioner av andre og chante taktfast...Du store allpakka. Ok...og imens flokkene synger i kor og digger sine fantasier...så strever de begavede med bearbeiding, planlegging og strategier i den virkelige verden.... og noen gjør det med intensjonen om bra for alle bra for meg...bedre og bedre dag for dag ! :-)

        • Avatar

          Arild Andersen torsdag 02.02.2017, kl. 14:59:47

          Nå klarer jeg ikke å holde meg lenger; Kan noen forklare meg det geniale i "Da tar jeg en for laget...osv"? Jeg mener; Hva betyr det?

          • Avatar

            Torstein vold torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:07

            Det betyr at han ofrer seg. Skjønner godt at den replikken går rett hjem hos de røde, og ærlig talt, den er jo ikke dårlig? Jeg kunne godt ha brukt den om f.eks. Jens Stoltenberg eller Granden!

            • Avatar

              Bjørn Skagen torsdag 02.02.2017, kl. 15:36:04

              Han sparer oss andre for Trump, og det er ikkje så dumt.

              • Avatar

                John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 15:58:11

                Og hva mener du, hva skade er det du er redd å bli utsatt for, av Trump?

                • Avatar

                  Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:03

                  Han er nok en av disse ekspertene som har krøpet ut av sine hull den siste tiden, og som har spesialisert seg på fjerndiagnostikk...

                  GunnarCelius

                • Avatar

                  John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 16:09:59

                  Og hva er det du har, som Trump vil ha innvirkning på, dårlig vaste sokker??

                • Avatar

                  Pål Olsen torsdag 02.02.2017, kl. 16:28:05

                  Det betyr at han ikke synes Trump er verre enn at han kunne tenke seg han som turkamerat.
                  Personlig tror jeg heller jeg har tatt med meg Melania.
                  Hver sine lyster sier nå jeg Lars Tollef Jordet.

                  • Avatar

                    Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:07:21

                    Lurte jeg også på. Det har jo over hodet ingen sammenheng med budskapet. Sikkert noe kryptisk som kun utveksles slike folk i mellom...

                    Gunnar Celius

                    • Avatar

                      Jan Sæther torsdag 02.02.2017, kl. 15:36:38

                      Laget er i hans auge "folk flest", eller noko slikt, og dei ser på Trump som ein tulling som er til stor fare for verda. Ved å ta han med til ei øy så er det ikkje så mykje skade han får gjort.

                      • Avatar

                        AKPe torsdag 02.02.2017, kl. 19:43:34

                        Takk, det var bra å få det tolka, for slik det blei uttrykt, er det ikkje heilt endeframt å forstå kva han meiner.

                      • Avatar

                        anonymius fredag 03.02.2017, kl. 18:12:00

                        Ja, hva mener han med det egentlig . . .

                      • Avatar

                        Petter Holm torsdag 02.02.2017, kl. 14:59:12

                        Ingen forskjell på Trump og Listhaug ! Men vi er veldig flinke i Norge og klandre alle andre, dette lille tragiske land vet så mye bedre enn alle andre ! Etter det jeg har forstått så har han bare stengt grensen til de har en ny lov i orden for hvordan man kan sjekke bedre hva slag mennesker som slipper inn i USA, hvor mange mennesker i ett land er ok blir drept før man må prøve å finne ut hvordan vi unngår terror ? Og er 120 eller var det 129 dager han stengte grensen så utrolig ille ?

                        • Avatar

                          DovreGubben torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:42

                          Barack Hussein - startet dette! Og da med 180 dager! HAN skrev listen over landene. INGEN, absolutt INGEN (media/politikere/folk, u name it!) i USA eller resten av verden: HYLTE!, BRENTE! & HERPA! eller GRÅT!! da.. PUSSIG da gitt!?? D.Trump brukte jo bare bare en litt svakere (kortere) kopi...

                          • Avatar

                            Paal Vedeld Djupvik torsdag 02.02.2017, kl. 15:44:24

                            Hva betyr ingen forskjell på Trump og Listhaug?

                            • Avatar

                              Petter Holm torsdag 02.02.2017, kl. 16:40:52

                              samme ulla begge skaper fremmedfrykt og er rasister !

                              • Avatar

                                Marius Kletten torsdag 02.02.2017, kl. 16:47:01

                              • Avatar

                                Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 07:05:43

                                Trump og Listhaug er hittil de beste ledere til å minne oss på at vi ikke må glemme ydmykhet og respekt overfor hverandre. Burde du ikke heller være litt glad for at vi har mennesker som minner oss på dette? Å flykte til et land for å søke trygghet og beskyttelse, er ikke ensbetydene med agressive krav om endringer av lover til sin fordel, og at alle andre skal underkaste seg religion og kultur som en tar med seg til landet som gir dem beskyttelse. Det er ganske oppsiktsvekkende å lese at dem som reagerer på en slik holdning er rasister. Jeg tror det er lurt å tygge litt på begreper før du tar snarveier og dømmer som du gjør.

                                GunnarCelius

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                            • Avatar

                              Marius Kletten torsdag 02.02.2017, kl. 14:17:21

                              • Avatar

                                Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 14:51:08

                                12 ord som publiseres seks ganger i innlegget, både i stort og smått... Jo da, ABC. Vi har fått det med oss nå. Men det betyr ikke at alle automatisk synes at dette var en genial replikk. De med litt "røde øyne" synes sikkert den er dritartig, i det de sitter og humrer litt usikkert for seg selv, i sin egne lille mainstream-verden...

                                Gunnar Celius

                                • Avatar

                                  Bjarne Hansen torsdag 02.02.2017, kl. 17:16:20

                                  Leser ikke disse artiklene lengre da det er rene hjernevasken som nå kommer fra journaliststanden og etablissementet i Norge!! Minner meg om når jeg for en del år siden var grensevakt mot SSSR og hvordan propagandanyhetene der ble vist!!!!

                                  • Avatar

                                    Bjørn johannessen torsdag 02.02.2017, kl. 19:26:43

                                    Helt enig. Jeg var flere ganger i Soviet og Øst-Tyskland under den kalde krigen. Norge minner mye om systemet der dengang. De trodde at vi bodde i jordhuler uten radio.
                                    Venner, jeg har sluttet å tro på avisene og på NRK og TV2 og andre. Også CNN og New York Times. Der Spiegel m.fl. Jeg så hva media i østblokken var i stand til å overbevise folk om. Jeg har vært en meget god kunde. Ikke mer

                                    • Avatar

                                      Tor Orsteen torsdag 02.02.2017, kl. 21:58:13

                                      Og hvem minner den omtalte presidenten oss om?

                                      • Avatar

                                        Staale Hansen søndag 12.02.2017, kl. 06:08:21

                                        Stalin f.eks. Eller endel andre diktatorer opp gjennom historien uten respekt for demokrati, rettsvesen, fri OBJEKTIV presse med profesjonelle redaktører, journalister og andre medarbeidere som setter sannheten i høysetet og ikke driter i hvilke kilder de refererer fra. Trump og hans medarbeidere er kommet for å forsøke og ødelegge den frie vestlige verden som millioner av mennesker har slitt og blitt drept for. "You elected a billionaire that is appointing other billionaires to fix the system that made them billionaires? You're a special kind of stupid aren't you?

                                        • Avatar

                                          Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 16:08:22

                                          Oss...?

                                    • Avatar

                                      John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 16:01:34

                                      Men Glenn Caruso,de tenker som regelikke så langt.Det er forøvrig en ovenfor her som mener han vil bli skadet av Trump, stakkars folk. Det er ikke rart folk blir stresset og får hjerte trøbbel.

                                      • Avatar

                                        Wilhelm Leo torsdag 02.02.2017, kl. 17:06:42

                                        Ikke rart noen føler seg vettskremt og skadet etter den ettertrykkelige demoniseringen av Donald Trump som pågår-
                                        En barnepsykolog hadde en skremmende forestilling i Vårt Land om hvordan beskytte barna mot Trump .
                                        Her på ABC har vi en artikkel av en psykologiprofessor hvor han demonstrerer sin kompetanse i fjerndiagnostikk , tett fulgt opp av av hobbypsykologer med utfyllende kommentarer og spisskompetanse - man sitter igjen med dette inntrykket av hele kampanjen

                                        https://www.youtube.com/wat...

                                      • Avatar

                                        SveinDalheim torsdag 02.02.2017, kl. 16:54:42

                                        Ja, det vil vel ergre dere store, men oss små vill det more; i godt lag. https://uploads.disquscdn.c...

                                        • Avatar

                                          Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 17:39:44

                                          Jøgleri og klovnesitetar morer som regel den sneversynte. Og takk for det...

                                          Gunnar Celius

                                          • Avatar

                                            SveinDalheim torsdag 02.02.2017, kl. 19:49:27

                                            Akkurat som Johan Hermann Wessel ville ha sagt, man skal jo ikke rette den vidsynte for den sneversynte.
                                            https://uploads.disquscdn.c...

                                            • Avatar

                                              Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 21:31:43

                                              Nei, for der ligger det ikke et gigantisk klisjé på lur en gang...

                                              Gunnar Celius

                                            • Avatar
                                              Kommentaren er slettet

                                          • Avatar

                                            Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 15:20:14

                                            Nå støtter du jo selv kilden og opphavet (jødene) til det du kritiserer, så du har dessverre ingen troverdighet.

                                            • Avatar

                                              Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 15:24:30

                                              Når ble Trump jødehater?

                                              Gunnar Celius

                                              • Avatar

                                                Torstein vold torsdag 02.02.2017, kl. 16:06:08

                                                Enig Celius! Noen ganger er debattanten så langt ute i bærskauen at det ikke nytter å snakke fornuft! Denne Ahlsen høres ut til å være også forbi bærskauen Best å tie!

                                                • Avatar

                                                  Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:13:21

                                                  Tar hintet Torstein. Takk skal du ha.

                                                  Gunnar Celius

                                                  • Avatar

                                                    Terje Ahlsen fredag 10.02.2017, kl. 16:21:23

                                                    Når du ikke vet, eller kjenner til annet enn det du er hjernevasket med av løgner, er det ikke rart at du agerer slik du gjør.

                                                    Du har ingen konkrete innsigelser eller motargumentasjon. Årsaken til dette er at du mangler evnen til refleksjon og ikke har noen motargumenter, men foretrekker å forbli inne i din innbilte trygge men sørgelige verden av løgn.

                                                    ABC Startsiden har slettet og sensurert mine tilsvar/innlegg, og vil fortsette å slette på vegne av sine jødiske herrer.

                                                  • Avatar

                                                    Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 15:53:18

                                                    Blant løgnene jødene uavlatelig forer oss dumme ikke-jøder (gojim) med finnes det noen som har en viktig og eiendommelig funksjon: De som immuniserer mottageren mot alle saklige innvendinger mot løgnene.

                                                    Du er bærer av løgnene og du er for sjuk og hjernevasket til å ville åpne øynene.

                                                    Snart skal du dø. Vil du møte Gud og si at du blindt støtter dem som drepte hans eneste sønn?? Jeg tror faktisk du ryker rett til Helvete (håper det finnes), for det fortjener du.

                                                    • Avatar

                                                      DovreGubben torsdag 02.02.2017, kl. 16:18:38

                                                      Dette var da SVÆRT DÅ HATEFULLT! Det er jo NESTEN like
                                                      mye hat som disse horder av sinte, frekke, voldelige unge
                                                      MUSLIMSKE ISLAMIST-MENNENE (ofte kalt "Skjeggebarn"
                                                      som voldtar og dreper OSS VANTRO med bomber, kuler og
                                                      krutt.) Ikke bare det; NÅ er det jo såå populært blandt disse "fredeselskende", kvinneundertrykkende og voldelige fanatik-
                                                      erne som vi før på, gir husrom og serifikat og cash, m.m.mer
                                                      - er nå å meie ned folk på gater og torg med LASTEBILER -
                                                      alt i ALLAS NAVN - selvfølgelig!

                                                      Altså: Et par, tre hundre hakk værre enn disse løgnfulle og
                                                      onde Jødene du frykter...!??

                                                      PS: Friske mennesker hater ikke så mye som DU påstår
                                                      under her!

                                                      • Avatar

                                                        Terje Ahlsen fredag 10.02.2017, kl. 16:40:45

                                                        Det "hatet"-våset ditt er et resultat av den krigføring våre folkemorderiske ZOG-myndigheter kjører, for å knekke evnen og viljen vår til å forsvare oss. Men du er for underlegen til å gjennomskue den.

                                                        Vi må slutte å være redde for hatet; det hører til naturens orden det også og har sin livsoppholdende funksjon. Hatet gir oss mot og styrke til å våge det nødvendige, å avverge fiendens trusler. Se:

                                                        https://www.youtube.com/wat...

                                                        Det er nettopp jødisk makt som har åpnet alle hvite land for den rasefremmede innslippet du åpenbart misliker. For 45 år siden fantes det kun noen få tusen fremmede i Skandinavia. I dag er det nærmere 5 millioner. Slapp de inn seg selv...?!

                                                      • Avatar

                                                        Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 18:03:28

                                                        Storslagent, Ahlsen! Hvem i all verden er det som forer deg med slik søppel!? Ser at du er sterkt farget av stormufti Husseinis ideologier. Hovedårsaken til jødehatet som utbredte seg fra islamstater til det vestlige Europa i 30- og 40-årene. Det var også han som blåste det stort opp om at det var jødene som drepte Jesus, ut fra en bitteliten notis i Bibelen som han har forvrengt. Bæreren av den største løgnen i så måte, lider nok den verste død. Jeg har intet å frykte i så henseende. Sannheten ligger i "Sverdet".

                                                        Gunnar Celius

                                                        • Avatar

                                                          birger hetland torsdag 02.02.2017, kl. 17:12:02

                                                          Men husk da at Guds eneste sønn ba for dem da han hang på korset, og sa: "Fader, forlat (tilgi) dem, for de vet ikke hva de gjør". Og selv om det skulle gå nesten to tusen år, før de fikk sitt land igjen, slik Gud i Skriften har lovet dem, etter å ha gjennomgått to store straffedommer; den ene i år sytti, og den andre og siste under forrige verdenskrig, så har de, på tross av alle omkringliggende fiender fått sitt land bevart til dags dato. Det gjenstår bare at Menneskesønnen kommer tilbake, og overbeviser dem om deres fedres ugjerning mot Ham som er alles frelser, og på vegne av Den som er alles Fader, tilgir dem deres villfarelse. Ellers er det vel utallige andre pr. i dag, som også kan trenges å bli bedt for med den samme ordlyd. For hadde de visst hva de gjør, tillike med hvilke konsekvenser som følger på, hadde de vent om, og latt alt hat, misunnelse og forfengelig begjær fare, og i stedet lært å forholde seg til naturens og nestekjærlighetens lov, som er det absolutt grunnleggende for en fredfull og harmonisk mellommenneskelig tilværelse, og da ikke minst den absolutte forutsetning for jordens og menneskehetens framtidige eksistens.

                                                          • Avatar

                                                            Odd Sigurd Nordsether torsdag 02.02.2017, kl. 19:07:48

                                                            Når ble det naturens lov at vann på magisk vis blir til vin?
                                                            Når ble det naturlig å gå på vannet?
                                                            Når ble det naturlig å snakke med slanger?
                                                            Og hvor ble det av "vend det andre kinnet til"?
                                                            Dette var et lite kjærlig innlegg fra en "kjerlighetens" mann. Du er full av hat, full av det.
                                                            Ta deg sammen a.
                                                            Det er sånna som deg som lager hat og vold i verden.
                                                            Sees vel i helvete, i guess.

                                                            • Avatar

                                                              Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 21:39:15

                                                              Huff da... Enda en med snerk på hjernen. Gud skapte mennesket. Mennesket skapte hat og all galskapen som hersker på jorden og mennesker imellom. Hold i alle fal Gud utenfor dette våset ditt da. Gud er kjærlighet og intet annet. Så godt og så enkelt, men det enkleste fornektes. Mennesket har kommet lenger enn å beskylde Ham for absolutt alt som skjer, men det vil alltid finnes noen som på død og liv ikke vil videre. Det blir liksom enklere å leve med å ha noen å legge skylden på, ikke sant?

                                                              Gunnar Celius

                                                              • Avatar

                                                                Odd Sigurd Nordsether fredag 03.02.2017, kl. 13:40:02

                                                                Gud har da ikke gjort noe som helst, i heletatt.
                                                                Du sier at jeg skylder på gud? Det er da religiøse mennesker som dreper I guds navn som "skylder" på gud. Jeg skylder på folka, hvis du leser en gang til.

                                                                Jeg blander ikke gud inn I dette det var det han jeg svarte til som gjorde. Men det er vel greit så lenge det kommer fra en av dine "brødre" selv om innlegget hans var full av hat.

                                                                Mulig jeg har snærk på hjernen, men jeg går ikke rundt i tåka å tror på en gammel eventyrbok full av jødehat, kvinnehat, massedrap på uskyldige barn (guds kjerlighet på sitt beste), jomfrufødsler og bestialsk tortur - og i tillegg tilegner den navnet "den gode boka".

                                                                • Avatar

                                                                  Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 16:03:50

                                                                  Du bruker sitat fra Bibelen i motsatt terminologi, slik som Arnulf Øverland bruker dem i diktet "Du må ikke sove". Det er som om du er en dikter i samme sjanger selv, for se bare her...:

                                                                  "Når ble det naturens lov at vann på magisk vis blir til vin?
                                                                  Når ble det naturlig å gå på vannet?
                                                                  Når ble det naturlig å snakke med slanger?
                                                                  Og hvor ble det av "vend det andre kinnet til"?"

                                                                  Ut fra dette, tar jeg det for gitt at du har til hensikt å opphøye deg som en eller annen "allmektig" og legger føringer for hvordan folk skal tenke og te seg. De fire linjene i "verset" ditt, viser jo også tydelig at du henvender deg direkte til- og setter deg opp mot Gud. At mennesker leser bøker av forskjellige sjangre og innhold, er fortsatt ikke forbudt ved lov. Og jeg tror nok det var mange som turte å sove likevel, da Øverland ga ut diktet som nevnt ovenfor...

                                                                  Gunnar Celius

                                                                  • Avatar

                                                                    Odd Sigurd Nordsether fredag 03.02.2017, kl. 20:39:47

                                                                    Nei, jeg prøver ikke å opphøye meg som noe allmektig. Hadde jeg trodd det var noen som var allmektig hadde jeg trodd på en gud.
                                                                    Det er verken forbudt å lese bøker, være religiøs, eller være ateist.
                                                                    Det er heller ikke lovstridig å diskutere saken.
                                                                    Når noen skriver et provoserende innlegg, så vil jeg naturligvis også svare provoserende.

                                                                    Du er nå ganske sikker i din sak selv når du sier bastant at gud er kjærlighet å mennesker bare lager hat og galskap.
                                                                    Er forsåvidt enig i at mennesker er fulle av hat å galskap, men jeg helt uenig i at gud har noe å gjøre med vår moral.
                                                                    Normale mennesker føler empati eller i det minste sympati for andre som har det vondt, være det dyr eller mennesker.

                                                                    Forskjellen er at mitt livssyn er basert på fornuft å rasjonalitet, ditt er basert på magi og overtro. Det som er likt, er at vi begge vet vi har rett.

                                                                    • Avatar

                                                                      Glenn Caruso lørdag 04.02.2017, kl. 15:05:20

                                                                      Du proklamerer i det vide og brede om kjærlighet. Min tilhørighet i forhold til det, er Gud. Han er alpha og ohmega på det, derfor er det ikke vanskelig for meg å følge det enkle budskap om kjærlighet. Men det velger altså du å bruke mot meg og kalle for magi og overtro. Jeg tror ikke det er så veldig mange varianter av begrepet kjærlighet. Og jeg er ikke av en slik oppfatning at andre som etiketterer seg om samme begrep, ikke har rett til å etterleve den. Det være seg uansett tilhørighet.

                                                                      Gunnar Celius

                                                                      • Avatar

                                                                        Odd Sigurd Nordsether lørdag 04.02.2017, kl. 15:58:00

                                                                        Denne kommentaren beviser bare din irrasjonalitet.
                                                                        Det er et dårlig tegn om man ikke klarer å la være å drepe uten gudsfrykt. Da er man i utganspunktet en dårlig person som trenger frykt for et liv i evig smerte for å å holde seg i skinnet.
                                                                        For meg kommer det naturlig å være snill, fordi jeg får selv vondt når jeg ser for eksempel noen som får strupen sin kuttet i en film.
                                                                        Empati kalles det. Hvis du bare hadde sett på gud som det kjærlige i mennesket så er det jo for så vidt greit - det er all den andre svadaen i bibelen som er skadelig.

                                                        • Avatar

                                                          Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 15:35:43

                                                          Dato/klokkeslett må du spørre Trump selv om. Det samme om han vil bruke det latterlige jødiske doktrine-ordet "jødehater". Ethvert friskt menneske som ikke er gjennnomsyret av jødiske løgner og vrangforestillinger vil hate det onde; Jødene.

                                                          Dem Trump slåss mot er jødene og jødisk eneveldig makt i USA. Muligens vil Jødene ta livet av Trump på en eller annen måte, på samme måte som de gjorde med JFK.

                                                          • Avatar

                                                            Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:04:41

                                                            Har du fått snerk på hjernen, eller hva lider du av?

                                                            Gunnar Celius

                                                            • Avatar

                                                              reiduncarstens fredag 03.02.2017, kl. 21:29:01

                                                              Regner med at psykolog Torgersen kan ta saken.

                                                              • Avatar

                                                                Glenn Caruso lørdag 04.02.2017, kl. 15:09:52

                                                                Her er i alle fall nok materiale til å holde et seminar på minst en uke... ;)

                                                                Gunnar Celius

                                                    • Avatar

                                                      kjell erik strøm torsdag 02.02.2017, kl. 21:34:34

                                                      Herregud ABC, det var det...............

                                                      • Avatar

                                                        Pål Olsen torsdag 02.02.2017, kl. 16:25:03

                                                        Ja det var et utspekulert og snedig svar gitt. Nå ble jeg skikkelig imponert. Jeg lurer på hvor mange millioner det er som ikke har delt innleggene

                                                        • Avatar

                                                          DovreGubben torsdag 02.02.2017, kl. 16:32:49

                                                          Et svært godt og eklatant spørsmål - i den STORE sammenhengen, hehe
                                                          Ellers å ville JEG - ha funnet en STOR øde øy og tatt med med 95% av alle
                                                          Vestlige Journalister og 99% av alle ditto Politikere "På laget" dvs. i de vestlige,
                                                          kristne og katolske land.(Med et par unntak!!!) Kun medbringende en single
                                                          kajakk, flytevest og en padleåre (til eget bruk) Så hadde jeg satt i sving alle
                                                          de tullete dummingene som jo ikke "kan tenke sjæl" - igang med å grave etter
                                                          vann og riste ned kokos-nøtter mm. - og deretter tatt padleåra fatt!

                                                          Bort, ut og vekk og byebye! ;-))

                                                          • Avatar

                                                            Rolf Rekli torsdag 02.02.2017, kl. 20:50:16

                                                            For å presisere oppgaven. Det var kun èn person han kunne ta med seg til en øde øy.

                                                            • Avatar

                                                              DovreGubben fredag 03.02.2017, kl. 06:14:11

                                                              Hmm... DET, monner jo ikke for det dærre LAGET hans..!

                                                              • Avatar

                                                                Rolf Rekli mandag 06.02.2017, kl. 18:45:05

                                                                Laget hans er hele verden. I stedet for å tenke på seg selv, tenker han på laget - og tar med seg Trump.

                                                        • Avatar

                                                          Fred-Yngve Rognlien-Ingstad torsdag 02.02.2017, kl. 15:05:21

                                                          Her var det mange konspirasjonsteori paranoide nazister som kommenterte gitt! :o

                                                          • Avatar

                                                            DovreGubben fredag 03.02.2017, kl. 06:15:13

                                                            Sikter du nå til de av oss som er "rasistiske" deplorabels, eller..?

                                                            • Avatar

                                                              Gregers21 torsdag 02.02.2017, kl. 17:33:08

                                                              lol

                                                              • Avatar
                                                                Kommentaren er slettet

                                                                • Avatar

                                                                  Fred-Yngve Rognlien-Ingstad torsdag 02.02.2017, kl. 15:20:30

                                                                  Seriøst! Jødemedia konspirasjonen er renspikket nazisme. Stammer fra Tyskland på 30-tallet. Halvparten av innleggene her er skrevet av folk som tror på slikt tull.

                                                                  • Avatar

                                                                    Marius Kletten torsdag 02.02.2017, kl. 15:25:44

                                                                    noe er vel ikke helt som det skal http://tapnewswire.com/2015...

                                                                    • Avatar

                                                                      Paal Vedeld Djupvik torsdag 02.02.2017, kl. 15:48:49

                                                                      For 77 år siden hadde vi en Statsminister i Norge som var Nasjonal- sosialist (tyskerne forkortet det til NASI).

                                                                      • Avatar
                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                        • Avatar

                                                                          Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:01:24

                                                                          Fatter ikke at du får stå med dine hatske personkarakteristikker her på ABC. Og jødehatet får florere fritt! Hurra for ABC!!!

                                                                          Gunnar Celius

                                                                          • Avatar

                                                                            Torstein vold torsdag 02.02.2017, kl. 16:15:13

                                                                            Det finnes noen gærninger i ethvert samfunn.......

                                                                  • Avatar

                                                                    John Arne Hegg torsdag 02.02.2017, kl. 14:47:41

                                                                    Østerdølen kan vel mest
                                                                    sannsynlig glemme å søke om visum til USA.

                                                                    • Avatar
                                                                      Kommentaren er slettet

                                                                      • Avatar

                                                                        Paal Vedeld Djupvik torsdag 02.02.2017, kl. 15:39:44

                                                                        Tror du virkelig det. Nå kan endelig verden gå inn i en fredelig epoke når USA fikk Trump til president, tenk på alternativet en krigshisser av rang.

                                                                      • Avatar

                                                                        Lars Erik Bønå søndag 12.02.2017, kl. 10:17:15

                                                                        Kommentaren viser at han har tro på at Trump er egnet til å skape levedyktig samfunn på den øde øya

                                                                        • Avatar

                                                                          Rolf Rekli mandag 13.02.2017, kl. 13:06:28

                                                                          Trump og Tollef befinner seg alene på en øde øy. Hva slags levedyktig samfunn ser du for deg der?

                                                                          • Avatar

                                                                            Lars Erik Bønå mandag 13.02.2017, kl. 18:39:14

                                                                            Det ideelle samfunn, selvsagt, fordi Trump kan styre innvandringen fra scratch

                                                                        • Avatar

                                                                          DovreGubben tirsdag 07.02.2017, kl. 06:23:58

                                                                          JA! - NÅ er nokk! (MED 2 K'er assa!)

                                                                          • Avatar

                                                                            ToreTo søndag 05.02.2017, kl. 10:26:25

                                                                            Mengden "Eder og galle" som skal ut her viser effekten av ABC`s reduserte muligheter for kommentering. :-)

                                                                            • Avatar

                                                                              SverreAarvoll lørdag 04.02.2017, kl. 21:22:53

                                                                              Latterlig, Trump burde sendes til øde øy ja, men alene.

                                                                              • Avatar

                                                                                Tor Abrahamsen fredag 03.02.2017, kl. 15:17:15

                                                                                Ja herregud, når Obama fikk Nobels Fredspris. Så er vel denne karen vel så godt kvalifisert..Han har vel ikkje drept titusener av mennesker de siste 8 årene..?!

                                                                                • Avatar
                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                  • Avatar

                                                                                    Arne Holst Olsen torsdag 02.02.2017, kl. 14:59:54

                                                                                    "Sitatet er nå hyllet og delt millioner av ganger i sosiale medier verden rundt av folk fra høyt og lavt, i de fleste bransjer. Noen foreslår at han bør Nobels Fredspris"

                                                                                    At D Trump skulle få så mye innvirkning på verden, at den er blitt helt tullete, latterlig og lavmål, ja det så jeg ikke komme.

                                                                                    • Avatar
                                                                                      Kommentaren er slettet

                                                                                      • Avatar
                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                        • Avatar
                                                                                          Kommentaren er slettet

                                                                                        • Avatar

                                                                                          Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 14:57:50

                                                                                          Nei. Overhodet ikke!! Er du fullstendig blind?

                                                                                          Du er en gammel mann og tilhører den hjernevaskede generasjonen som ikke er særlig flink med å søke opp informasjon, annet enn (((mainstream))) løgner. Det som også taler mot deg er at du trenger ikke grave særlig dypt for å finne ut dette.

                                                                                          På tide med å sette seg inn i ting, i stedet for å blåse ut med sin uvitenhet?

                                                                                          • Avatar

                                                                                            Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 07:21:42

                                                                                            Ja, jeg er en gammel mann og har vært gjennom det meste. Jeg er heller ikke redd for å innrømme at jeg også har vært en som deg...: En kommunist og hjernevasket jødehater som gikk rundt med palestinaskjerf og så på alle andre enn meg selv som blinde og uvitende. Men til stor forskjell fra deg, vet jeg at kommunismen for lengst har spilt fallit og at jøder er helt ålreite folk. Det har krevd en masse selvransakelse gjennom studier og oppdatering på fakta. Det er heldigvis noen av oss som kommer videre her i verden serru'. Noen som får opp øya...

                                                                                            Gunnar Celius

                                                                                      Hva kan vi bli bedre på?

                                                                                      Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

                                                                                      Ja, jeg kan delta
                                                                                      Nei takk

                                                                                      Hilsen oss i Startsiden