Delt millioner av ganger på nett: Verden hyller Lars Tollefs (27) Trump-kommentar

12 ord fra en jordbruksmekaniker fra Tolga har tatt fullstendig av i sosiale medier verden over. – Yes! jubler stjernereporter i New York Times over hva Lars Tollef Jordet sa til lokalavisen.

«GI MANNEN EN FREDSPRIS»: – Det er litt artig. Men det blir mye oppmerksomhet, sier verksmester Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter. Flere har foreslått at han bør få Nobels Fredspris... Foto: Privat og Sigrid M. Jansen

«GI MANNEN EN FREDSPRIS»: – Det er litt artig. Men det blir mye oppmerksomhet, sier verksmester Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter. Flere har foreslått at han bør få Nobels Fredspris... Foto: Privat og Sigrid M. Jansen

På spørsmål fra Arbeidets Rett om hvem han ville ta med seg på en øyde øy – og hvorfor, svarte 27-åringen:

– Da tar jeg en for laget, og tar med meg Donald Trump.

Sitatet er nå hyllet og delt millioner av ganger i sosiale medier verden rundt av folk fra høyt og lavt, i de fleste bransjer. Noen foreslår at han bør få Nobels Fredspris.

Østerdølingen selv synes det er smått uvirkelig.

– He-he. Det har slått meg at det har tatt helt av. Jeg er ikke vant til så mye oppmerksomhet. Det er helt vanvittig, sier Lars Tollef Jordet til ABC Nyheter.

Jordet hadde sin første dag som verksmester ved Eiksenteret hos Tolga bil da han ble intervjuet av lokalavisen. Da daglig leder i Rørosregionen Næringshage, Sigrid Jansen, så svaret hans, tok hun bilde med mobilkameraet sitt, markerte sitatet med pekefingeren og delte det på Facebook med teksten «Dagens Helt!».

Donald Trumps hatmedium

– Vi satt rundt lunsjbordet på jobben, og så det i lokalavisen. Så lo vi høyt alle sammen. Når et helt lunsjbord ler unisont, er det noe som treffer, sier Jansen til ABC Nyheter.

Det eksploderte. Mandag kveld var innlegget hennes delt 500 ganger, i skrivende stund er det delt 3.200 ganger. Nå kan tallet på hvor mange som har sett det, mange-mangedobles: Fra Kina til USA har folk tatt skjermdump av hennes foto, oversatt teksten og delt det videre.

Det gjør telling umulig – men at millioner har sett det, er helt klart.

Blant dem som delte, er Kina-korrespondenten til de danske storavisene Politiken og Berlingske Tidende, som la det ut på Twitter. Innlegget er i skrivende stund delt 18.000 ganger, og har fått over 42.000 såkalte «likes».

På Twitter plukket New York Times-profilen Nicholas Kristof det opp, og delte det videre på mikrobloggstedet. Donald Trump refser konsekvent NYT for å fare med FAKE NEWS (ja, han bruker konsekvent caps lock, red. anm.) – og har foreslått å legge den ned.

Kristof tok dessuten en skjermdump og la det ut på Facebook i går. Hittil har 11.000 «likt» det. Kommentarfeltet under er til å få tårer i øynene av for en nordmann: «We LOVE the selfless, pragmatic Scandinavians», skriver en kvinne fra Washington.

En danske la i forgårs ut bildet på sin Instragram-konto, og skriver «En nordmand tager sgu lige en for holdet». Bildet har fått over 23.000 likes og 450 kommentarer.

En nordmand tager sgu lige en for holdet. (@kafu1992)

Et bilde publisert av Anders Søby Bruus Hemmingsen (@andershemmingsendk)

«Helt sjukt»

Svenske Expressen la i går ut en nyhetssak om Jordets svar - og har til og med laget en video for å illustrere den.

– Det virker som om jeg har truffet med kommentaren min. Det virker sånn, skoggerler Jordet fra verkshallen i Tolga.

Han forteller at han kunne velge hvem som helst å reise sammen med til en øde øy – fra øverste hylle – og tenkte at på den hylla er verdens mektigste mann.

– Hva synes du om Trump?

– Det står vel nok mellom linjene til å tolke det riktig, ler Jordet.

Hun som satte i gang det hele sier det er «helt sjukt» da ABC Nyheter forteller om den internasjonale responsen.

– Deilig med jordnær mekaniker

– Men det var fantastisk godt sagt. Det er noe helt befriende deilig med en jordnær, norsk jordbruksmekaniker, som sier at da tar han en for laget når han får et slik spørsmål. Vi andre svarer en eller annen flamme. Han tar en for laget! Fantastisk å si hva han mener i en sånn setning, sier Sigrid Jansen, og skryter leende:

–  Vi har et bra lokalt næringsliv. De tar internasjonalt ansvar, sier lederen av Rørosregionens næringshage.

Også i Norge har innlegget tatt fullstendig av på Facebook. Her delt av vokalist i bandet The Coctail Slippers og produktsjef i plateselskapet Universal Music.

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar

    Elena Bøhler torsdag 02.02.2017, kl. 17:18:12

    ABC skriver: "ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter".

    Kan vi også kreve en viss respekt fra ABC for lesere som får tilbud om å kommentere slike "usaklige" saker, mens "det meste" ikke blir lagt ut til kommentar?

    • Avatar

      Morten Pedersen torsdag 02.02.2017, kl. 16:54:02

      Ser ikke hvorfor denne kommentaren er noe å blåse opp i det hele tatt...media er merkelig.

      • Avatar

        Rolf Rekli torsdag 02.02.2017, kl. 20:54:05

        Tror nok at om lag halvparten av den amerikanske befolkning synes den var verdt det. Tydeligvis andre også.....

      • Avatar

        Jostein Grønsberg torsdag 02.02.2017, kl. 15:18:00

        Igjen ! Negativt om Trump ! Ser man pleier gruppe psykosen daglig. Vi vet jo at det føles deilig å gi seg selv høy moralsk grunn og stå sammen med millioner av andre og chante taktfast...Du store allpakka. Ok...og imens flokkene synger i kor og digger sine fantasier...så strever de begavede med bearbeiding, planlegging og strategier i den virkelige verden.... og noen gjør det med intensjonen om bra for alle bra for meg...bedre og bedre dag for dag ! :-)

        • Avatar

          Arild Andersen torsdag 02.02.2017, kl. 14:59:47

          Nå klarer jeg ikke å holde meg lenger; Kan noen forklare meg det geniale i "Da tar jeg en for laget...osv"? Jeg mener; Hva betyr det?

          • Avatar

            Torstein vold torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:07

            Det betyr at han ofrer seg. Skjønner godt at den replikken går rett hjem hos de røde, og ærlig talt, den er jo ikke dårlig? Jeg kunne godt ha brukt den om f.eks. Jens Stoltenberg eller Granden!

            • Avatar

              Bjørn Skagen torsdag 02.02.2017, kl. 15:36:04

              Han sparer oss andre for Trump, og det er ikkje så dumt.

              • Avatar

                John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 15:58:11

                Og hva mener du, hva skade er det du er redd å bli utsatt for, av Trump?

                • Avatar

                  Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:03

                  Han er nok en av disse ekspertene som har krøpet ut av sine hull den siste tiden, og som har spesialisert seg på fjerndiagnostikk...

                  GunnarCelius

                • Avatar

                  John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 16:09:59

                  Og hva er det du har, som Trump vil ha innvirkning på, dårlig vaste sokker??

                • Avatar

                  Pål Olsen torsdag 02.02.2017, kl. 16:28:05

                  Det betyr at han ikke synes Trump er verre enn at han kunne tenke seg han som turkamerat.
                  Personlig tror jeg heller jeg har tatt med meg Melania.
                  Hver sine lyster sier nå jeg Lars Tollef Jordet.

                  • Avatar

                    Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:07:21

                    Lurte jeg også på. Det har jo over hodet ingen sammenheng med budskapet. Sikkert noe kryptisk som kun utveksles slike folk i mellom...

                    Gunnar Celius

                    • Avatar

                      Jan Sæther torsdag 02.02.2017, kl. 15:36:38

                      Laget er i hans auge "folk flest", eller noko slikt, og dei ser på Trump som ein tulling som er til stor fare for verda. Ved å ta han med til ei øy så er det ikkje så mykje skade han får gjort.

                      • Avatar

                        AKPe torsdag 02.02.2017, kl. 19:43:34

                        Takk, det var bra å få det tolka, for slik det blei uttrykt, er det ikkje heilt endeframt å forstå kva han meiner.

                      • Avatar

                        anonymius fredag 03.02.2017, kl. 18:12:00

                        Ja, hva mener han med det egentlig . . .

                      • Avatar

                        Petter Holm torsdag 02.02.2017, kl. 14:59:12

                        Ingen forskjell på Trump og Listhaug ! Men vi er veldig flinke i Norge og klandre alle andre, dette lille tragiske land vet så mye bedre enn alle andre ! Etter det jeg har forstått så har han bare stengt grensen til de har en ny lov i orden for hvordan man kan sjekke bedre hva slag mennesker som slipper inn i USA, hvor mange mennesker i ett land er ok blir drept før man må prøve å finne ut hvordan vi unngår terror ? Og er 120 eller var det 129 dager han stengte grensen så utrolig ille ?

                        • Avatar

                          DovreGubben torsdag 02.02.2017, kl. 16:10:42

                          Barack Hussein - startet dette! Og da med 180 dager! HAN skrev listen over landene. INGEN, absolutt INGEN (media/politikere/folk, u name it!) i USA eller resten av verden: HYLTE!, BRENTE! & HERPA! eller GRÅT!! da.. PUSSIG da gitt!?? D.Trump brukte jo bare bare en litt svakere (kortere) kopi...

                          • Avatar

                            Paal Vedeld Djupvik torsdag 02.02.2017, kl. 15:44:24

                            Hva betyr ingen forskjell på Trump og Listhaug?

                            • Avatar

                              Petter Holm torsdag 02.02.2017, kl. 16:40:52

                              samme ulla begge skaper fremmedfrykt og er rasister !

                              • Avatar

                                Marius Kletten torsdag 02.02.2017, kl. 16:47:01

                              • Avatar

                                Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 07:05:43

                                Trump og Listhaug er hittil de beste ledere til å minne oss på at vi ikke må glemme ydmykhet og respekt overfor hverandre. Burde du ikke heller være litt glad for at vi har mennesker som minner oss på dette? Å flykte til et land for å søke trygghet og beskyttelse, er ikke ensbetydene med agressive krav om endringer av lover til sin fordel, og at alle andre skal underkaste seg religion og kultur som en tar med seg til landet som gir dem beskyttelse. Det er ganske oppsiktsvekkende å lese at dem som reagerer på en slik holdning er rasister. Jeg tror det er lurt å tygge litt på begreper før du tar snarveier og dømmer som du gjør.

                                GunnarCelius

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                            • Avatar

                              Marius Kletten torsdag 02.02.2017, kl. 14:17:21

                              • Avatar

                                Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 14:51:08

                                12 ord som publiseres seks ganger i innlegget, både i stort og smått... Jo da, ABC. Vi har fått det med oss nå. Men det betyr ikke at alle automatisk synes at dette var en genial replikk. De med litt "røde øyne" synes sikkert den er dritartig, i det de sitter og humrer litt usikkert for seg selv, i sin egne lille mainstream-verden...

                                Gunnar Celius

                                • Avatar

                                  Bjarne Hansen torsdag 02.02.2017, kl. 17:16:20

                                  Leser ikke disse artiklene lengre da det er rene hjernevasken som nå kommer fra journaliststanden og etablissementet i Norge!! Minner meg om når jeg for en del år siden var grensevakt mot SSSR og hvordan propagandanyhetene der ble vist!!!!

                                  • Avatar

                                    Bjørn johannessen torsdag 02.02.2017, kl. 19:26:43

                                    Helt enig. Jeg var flere ganger i Soviet og Øst-Tyskland under den kalde krigen. Norge minner mye om systemet der dengang. De trodde at vi bodde i jordhuler uten radio.
                                    Venner, jeg har sluttet å tro på avisene og på NRK og TV2 og andre. Også CNN og New York Times. Der Spiegel m.fl. Jeg så hva media i østblokken var i stand til å overbevise folk om. Jeg har vært en meget god kunde. Ikke mer

                                    • Avatar

                                      Tor Orsteen torsdag 02.02.2017, kl. 21:58:13

                                      Og hvem minner den omtalte presidenten oss om?

                                      • Avatar

                                        Staale Hansen søndag 12.02.2017, kl. 06:08:21

                                        Stalin f.eks. Eller endel andre diktatorer opp gjennom historien uten respekt for demokrati, rettsvesen, fri OBJEKTIV presse med profesjonelle redaktører, journalister og andre medarbeidere som setter sannheten i høysetet og ikke driter i hvilke kilder de refererer fra. Trump og hans medarbeidere er kommet for å forsøke og ødelegge den frie vestlige verden som millioner av mennesker har slitt og blitt drept for. "You elected a billionaire that is appointing other billionaires to fix the system that made them billionaires? You're a special kind of stupid aren't you?

                                        • Avatar

                                          Glenn Caruso fredag 03.02.2017, kl. 16:08:22

                                          Oss...?

                                    • Avatar

                                      John Bratteland torsdag 02.02.2017, kl. 16:01:34

                                      Men Glenn Caruso,de tenker som regelikke så langt.Det er forøvrig en ovenfor her som mener han vil bli skadet av Trump, stakkars folk. Det er ikke rart folk blir stresset og får hjerte trøbbel.

                                      • Avatar

                                        Wilhelm Leo torsdag 02.02.2017, kl. 17:06:42

                                        Ikke rart noen føler seg vettskremt og skadet etter den ettertrykkelige demoniseringen av Donald Trump som pågår-
                                        En barnepsykolog hadde en skremmende forestilling i Vårt Land om hvordan beskytte barna mot Trump .
                                        Her på ABC har vi en artikkel av en psykologiprofessor hvor han demonstrerer sin kompetanse i fjerndiagnostikk , tett fulgt opp av av hobbypsykologer med utfyllende kommentarer og spisskompetanse - man sitter igjen med dette inntrykket av hele kampanjen

                                        https://www.youtube.com/wat...

                                      • Avatar

                                        SveinDalheim torsdag 02.02.2017, kl. 16:54:42

                                        Ja, det vil vel ergre dere store, men oss små vill det more; i godt lag. https://uploads.disquscdn.c...

                                        • Avatar

                                          Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 17:39:44

                                          Jøgleri og klovnesitetar morer som regel den sneversynte. Og takk for det...

                                          Gunnar Celius

                                          • Avatar

                                            SveinDalheim torsdag 02.02.2017, kl. 19:49:27

                                            Akkurat som Johan Hermann Wessel ville ha sagt, man skal jo ikke rette den vidsynte for den sneversynte.
                                            https://uploads.disquscdn.c...

                                            • Avatar

                                              Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 21:31:43

                                              Nei, for der ligger det ikke et gigantisk klisjé på lur en gang...

                                              Gunnar Celius

                                            • Avatar
                                              Kommentaren er slettet

                                          • Avatar

                                            Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 15:20:14

                                            Nå støtter du jo selv kilden og opphavet (jødene) til det du kritiserer, så du har dessverre ingen troverdighet.

                                            • Avatar

                                              Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 15:24:30

                                              Når ble Trump jødehater?

                                              Gunnar Celius

                                              • Avatar

                                                Torstein vold torsdag 02.02.2017, kl. 16:06:08

                                                Enig Celius! Noen ganger er debattanten så langt ute i bærskauen at det ikke nytter å snakke fornuft! Denne Ahlsen høres ut til å være også forbi bærskauen Best å tie!

                                                • Avatar

                                                  Glenn Caruso torsdag 02.02.2017, kl. 16:13:21

                                                  Tar hintet Torstein. Takk skal du ha.

                                                  Gunnar Celius

                                                  • Avatar

                                                    Terje Ahlsen fredag 10.02.2017, kl. 16:21:23

                                                    Når du ikke vet, eller kjenner til annet enn det du er hjernevasket med av løgner, er det ikke rart at du agerer slik du gjør.

                                                    Du har ingen konkrete innsigelser eller motargumentasjon. Årsaken til dette er at du mangler evnen til refleksjon og ikke har noen motargumenter, men foretrekker å forbli inne i din innbilte trygge men sørgelige verden av løgn.

                                                    ABC Startsiden har slettet og sensurert mine tilsvar/innlegg, og vil fortsette å slette på vegne av sine jødiske herrer.

                                                  • Avatar

                                                    Terje Ahlsen torsdag 02.02.2017, kl. 15:53:18

                                                    Blant løgnene jødene uavlatelig forer oss dumme ikke-jøder (gojim) med finnes det noen som har en viktig og eiendommelig funksjon: De som immuniserer mottageren mot alle saklige innvendinger mot løgnene.

                                                    Du er bærer av løgnene og du er for sjuk og hjernevasket til å ville åpne øynene.

                                                    Snart skal du dø. Vil du møte Gud og si at du blindt støtter dem som drepte hans eneste sønn?? Jeg tror faktisk du ryker rett til Helvete (håper det finnes), for det fortjener du.

                                                    • Avatar

                                                      DovreGubben torsdag 02.02.2017, kl. 16:18:38

                                                      Dette var da SVÆRT DÅ HATEFULLT! Det er jo NESTEN like
                                                      mye hat som disse horder av sinte, frekke, voldelige unge
                                                      MUSLIMSKE ISLAMIST-MENNENE (ofte kalt "Skjeggebarn"