Stemmer:Malika - en Tyskertøs?

En kvinne klippes i franske Montélimar i 1945 som straff for at hun har hatt et forhold til en tysker. Til høyre Malika Bayan som ble nektet frisørtime på grunn av at hun brukte hijab. Foto: National Archives and Records Administration / NTB scanpix.
En kvinne klippes i franske Montélimar i 1945 som straff for at hun har hatt et forhold til en tysker. Til høyre Malika Bayan som ble nektet frisørtime på grunn av at hun brukte hijab. Foto: National Archives and Records Administration / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Malika Bayan, en etnisk norsk konvertitt til islam, har blitt uthengt med det hun hevder er falske nakenbilder på Facebook. Hun har også fått meldinger som «fine pupper» og «ditt ludder».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer
Qasim Ali og Sohaib Ahmed

Lag en Folkets stemmer-profil

Reager på innleggene
Svar på andres innlegg
Start en ny debatt
Artikkelen fortsetter under annonsen

Behandlingen av Malika Bayaan har fått på sosiale medier kan ligne på hva kvinner som i etterkrigstiden ble kalt «tyskertøser» opplevde. Navnene deres ble publisert i illegale aviser, og de ble skamklippet og oppstilt offentlig til spott og spe. I noen tilfeller ble de kledd nakne.

«Å ta håret av en tyskerhore er for mild straff, de skal hates og plages på alle måter, både mannlige og kvinnelige landssvikere,» heter det i et sitat fra et innlegg i Arbeiderbladet.

«Tyskertøsene» betalte en dyr pris for å velge kjærligheten. Det samme må mange norske jenter i dag. Når de velger islam og hijab. Kvinner i hijab kan være spesielt utsatt for hatvold ifølge politets hatkrimgruppe.

Les også: Bayan hengt ut med falske nakenbilder på «mannegruppe»

Her er et par saker fra Oslo politidistrikt i 2014:

• Kvinne ble spyttet på av mann som sa at alle muslimer bør slaktes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

• Kvinne med hijab ble, utenfor høyskolen, slått med knyttet neve av en kvinne. Kvinnen skal dessuten ha truet med tåregass og sagt at slike som henne ikke skal være her i landet.

– Hun pleide å komme opp på siden av meg og hviske landsforræder, pakkishore, ludder. En gang utenfor butikken gjorde hun Hitler-hilsen mot meg.

– Det virker som om etniske norske kvinnelige konvertitter i hijab provoserer en del folk, sa kvinnen til Aftenposten i 2015.

Det er dessverre mye som tyder på at norske kvinner som går med hijab er enda mere utsatt fordi de i enkelte kretser blir sett på som forrædere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hijab-dømt frisør saksøkes for uttalelser på Facebook

Det finnes islamofobe strømninger i Norge som ser på utbredelsen av islam i Norge som et forsøk på islamistisk okkupasjon i Norge. De ser på bærere av hijab som representanter for politisk islamisme. Noe Merete Hodne også gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en myte som det ikke er noen som helst dekning for.

Jeg er ganske sikker på at de mennene som trakasserer Malaika Bayan i Mannegruppa Ottar, ville ha vært de fremste til å trakassere de såkalte «tyskertøsene» etter krigen også.

Malika Bayan hevder å fremvise sin kjærlighet til Gud gjennom sin konvertering og sitt valg om å gå med hijab. Dette kan man være uenig i, men hun bør ikke hetses for dette.

Frisør-saken er betent og det er sterke følelser på begge sider, men man bør ikke glemme at det er snakk om juridisk tvist som skal løses i rettsvesenet, og ikke i kommentarfeltene og i lukkede Facebook-grupper.