Nå er det dieselforbud på Oslo-veieneDieselforbudet fortsetter trolig onsdag

Statens Vegvesen utførte kontroll av kjøretøy i Kirkeveien etter at dieselforbudet trådte i kraft i Oslo tirsdag. Se video!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegtrafikksentralen melder om en liten nedgang i trafikken på veiene i Oslo i morgentimene. Det er uvisst hvor mye som skyldes dieselforbundet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg håper dieselforbudet blir så kortvarig som mulig, men det vil vare så lenge som lufta er akutt helseskadelig. Kommunens fagfolk i Bymiljøetaten gjør en fortløpende vurdering av dette i samarbeid med Meteorologisk institutt, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) til ABC Nyheter.

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Snøværet i morgentimene tirsdag gjorde at det lyste grønt på alle målinger av luftkvaliteten i Oslo tirsdag. Alle de tolv målestasjonene for luftkvalitet i Oslo viser tirsdag morgen «liten helsefare» og grønt lys.

I løpet av de siste 24 timene har imidlertid flertallet av stasjonene vært oppe på rødt, altså et høyt forurensningsnivå, ifølge Luftkvalitet.info.

Les også: Lan Marie Berg: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Nye vurderinger i dag

Bymiljøetaten skriver i en e-post til ABC Nyheter at faren for konsentrasjoner av eksos fortsatt er høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke før torsdag ser utsiktene bedre ut.

– Det kom litt snø i natt som ikke var varslet, men det vil meste sannsynlig ikke ha noen stor betydning når det gjelder eksosforurensning. Det ventes fortsatt inversjon og lite vind i dag og i morgen, det vil si at det er fare for høye konsentrasjoner av eksos. Altså ingen endringer sammenlignet med det som ble oppgitt i går. Værprognosene viser fortsatt en bedring i været fra torsdag med ømrøring i luftmassene og mer vindt. Vi er i dialog med meteorologene og gjør vurderinger underveis i løpet av dagen, skriver kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inversjon betyr at luften er varmere jo høyere opp man kommer, mens den kalde luften blir legger seg mot bakken. Dermed blir forurensningen værende ved bakken.

Forurensningen kan stige

Det er varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier i Oslo tirsdag, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Snøværet ga en midlertidig bedring i situasjonen, men det ser ut til at været nå endrer seg, og det kan bety at forurensningen vil stige. På Smestad og Hjortnes er det på vei opp. Vi må følge med hvordan dette utvikler seg, men det er langt unna rødt-nivå foreløpig, sier kommunikasjonsjef i NILU (Norsk institutt for luftforskning), Christine F. Solbakken til VG.

Oversikten på NILU sine hjemmesider tirsdag morgen viser at det er lite forurensing i Oslo i morgentimene.

Frp: – Avblås dieselforbudet nå

Frps samferdselspolitiske talsmann mener det er på tide å avblåse dieselforbudet.

– Byrådet beskrev muligheten for dieselforbud som et akuttiltak. Når det i dag viser seg at problemet ikke er akutt, må et tiltak som rammer så mange, så hardt avblåses, sier Tommy Skjervold, som også er bystyremedlem for Frp i Oslo.

– Oslo Frp er tydelige på at god luftkvalitet er viktig å prioritere, men partiet er mot et ensidig restriktivt tiltak slik som dieselforbudet. På toppen av de negative sidene ved tiltaket som skaper mye støy og uro er utgangspunktet svært vanskelig å beregne, det viser dagens situasjon tydelig, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre på veiene

At det har snødd litt i natt, kan også være en grunn til at det er litt færre på veien, mener Vegvesenet, ifølge NRK.

Tirsdag morgen trådte forbudet mot dieselkjøretøy på det kommunale veinettet i Oslo i kraft. Det blir likevel en del dieselkjøring i hovedstaden.

Tross forbud for kjøretøy som går på diesel, er unntakene mange, og forbudet omfatter ikke de statlige veiene.

Les også: Salget av dieselbiler faller

Rett før forbudet trådte i kraft tirsdag morgen, var det lite luftforurensing i Oslo, ifølge Luftkvalitet.info. Det er imidlertid varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden. Det er eksos og veistøv som er hovedårsaker, og varslingene tar ikke høyde for mulig effekt av forbudet som innføres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjære Oslo-byråd: Dette er helt på trynet!

Siden forbudet ble kjent søndag, har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

– Vi foretar målinger av luftkvaliteten på tolv ulike stasjoner rundt om i Oslo. I tillegg skal vi ha trafikktellinger på ulike punkter, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til NTB.

– Uten dokumentert effekt ender dieselforbud som et MDG-stunt, skriver Romerikes Blad i sin lederartikkel tirsdag.