30.000 klager på søppelkaoset i Oslo

Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjons tjenester 3. oktober, har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Bildet er fra midten av november. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjons tjenester 3. oktober, har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Bildet er fra midten av november. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Oslo kommune har mottatt nærmere 30.000 klager på manglende søppelhenting de tre månedene firmaet Veireno har hatt ansvaret for søppeltømmingen i hovedstaden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klagene på den sviktende søppelhåndteringen har strømmet inn i desember og romjulen, skriver VG.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier hun er svært misfornøyd med situasjonen og innrømmer at antallet klager er for høyt.

– Dette har ikke vært bra nok. Innkjøringsperioden har vært altfor lang. Sånn kan vi ikke ha det. Derfor har vi gjort alt det vi kan innenfor kontrakten for å iverksette tiltak som forbedrer situasjonen, sier hun til avisen.

Renovasjonsetaten har pålagt Veireno rettinger av avvik for mange millioner kroner og gitt selskapet dagsmulkter for 115 000 kroner.

Direktør Johnny Enger i Veireno AS sier mye sykefravær er årsaken til at klagene på manglende henting av papirsøppel har tatt seg opp i romjulen, men understreker at tendensen er at antallet klager har gått ned.

– Og jeg er sikker på at det nye året blir langt bedre enn 2016 for avfallsabonnentene i Oslo, sier han.

Les også:

Anbudsvinner Veireno med halvt års beredskapsperiode

Søpla kan flyte halvannen måned til i hovedstaden

– Ekstremt mye søppel og avføring i Oslo

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden