Post og skatt krangler om digital postkasse

Posten-sjef Tone Wille. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Posten-sjef Tone Wille. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Skatteetaten har utsatt å ta i bruk digital postkasse og sier det er på grunn av tekniske problemer. Toppsjefen i Posten mener de er illojale og trenerer beslutningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skatteetaten skulle i høst sende skattetrekksmeldingen for 2017 til digital postkasse, men det er utsatt.

– Vi opplever at skatteetaten har trenert løsningen. Dette handler om illojalitet til fattede beslutninger, sier konsernsjefen for Posten Norge, Tone Wille, til VG.

Kommunikasjonsdirektør Mariken Holter i skatteetaten avviser dette.

– Vi er lojale mot det som er politisk bestemt, men det må være nødvendig kapasitet og funksjonalitet, sier hun.

Skatteetaten må vite om vedtakene er åpnet og sier denne løsningen ikke er på plass.

– Det er integrasjonen mellom de digitale postkassene og Altinn med hensyn til volum og tilbakemeldinger som er utfordringen, sier Holter.

Wille hevder på sin side at denne funksjonaliteten finnes i Digipost og at de har gjort sin del av jobben.

Ifølge VG vil digital postkasse koste skatteetaten 10 millioner kroner ekstra i året.

Les også:

Postomlegging opp i Stortinget

Posten skulle ha 309 millioner for å levere lørdagsaviser

Færre brev og lavere inntekter for Posten

Personvernpolicy