Gammelt signalanlegg, nye forsinkelser

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Mer enn hvert femte pendlertog i Oslo-området er forsinket. Signalfeil på det flere tiår gamle anlegget er den viktigste årsaken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens jernbaneverkets statistikk viser at rundt 90 prosent av alle togene i landet er i rute, er tallene mindre oppløftende for dem som pendler til og rundt hovedstaden, skriver Dagens Næringsliv.

I morgenrushet har 77 prosent av togene fra Moss til Oslo vært i rute hittil i år. 10 prosent har vært forsinket, mens hele 13 prosent har blitt innstilt. 65 prosent av returtogene på ettermiddagen har vært i rute. Også her er andelen innstilte tog rundt 13 prosent, mens hele 22 prosent har vært forsinket. Til og fra Asker er snaut 80 prosent i rute.

Kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket vil ikke rangere årsakene til forsinkelsene, men sier signalfeil dominerer.

– Vi sliter i rushet og skulle gjerne gjort det bedre. Men signalanlegget er planlagt på 1950-tallet og mye av utstyret er fra 1970-årene, sier Bakken. Han sier det kan ta 15 år og milliarder av kroner å bytte ut alt med digitale signalanlegg med den felleseuropeiske standarden ERTMS.

Hvert døgn går det drøyt 1.000 tog til og fra Oslo.

Les også:

3.300 timer med togforsinkelse etter signalfeil

Nå må du betale for reisekortene til Ruter og NSB

NSB-reklamer provoserer: – Når kommer sild i tønne-billetten?

Personvernpolicy