Meny

To nestenulykker på 26 sekunder for norsk F16

Den norske piloten svinger til venstre i skydekket og ser en mørk skygge - et svensk JAS gripen - bare 30-60 meter unna. Ingen av pilotene registrerte en lignende situasjon bare 26 sekunder tidligere. Foto: Luftforsvaret / SHK

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Near miss», roper den norske F16-piloten (34) etter at han så vidt klarte å svinge unna et svensk JAS Gripen under en felles øvelse. Ingen av dem registrerte en lignende situasjon bare 26 sekunder tidligere.

De to militære jagerflyene skulle ha holdt en sikkerhetsavstand på 3,7 kilometer (2 nautiske mil) under innflygningen til Kallax utenfor Luleå i svenske Norrbotten.

Men de var bare 30-60 meter fra hverandre i tett skydekke.

I går la den svenske Havarikommisionen frem sin rapport. Her fremkommer det også at de to flyene som deltok på øvelsen Artic Fighter Meet i Nord-Sverige, 26 sekunder før også hadde en nestenulykke.

Sjokkerende nok registrerte ingen av pilotene den situasjonen.

Det var den svenske avisen Norrländska Socialdemokraten som først omtalte sluttrapporten fra den svenske havarikommisjonen.

«Suddig skugga i molnet bredvid»

De to flyene var på vei tilbake fra trening, da nestenulykkene skjedde. Det var den norske piloten (34) som ledet oppdraget, mens svensken (29) var hans nummer to, en såkalt wingman.

På vei inn beskrives en situasjon hvor nordmannen misforstår meldingene, og i tillegg mister pilotene kontakten med den svenske øvingsledelsen og Kallax flyplass. De er derfor heller ikke klar over at de flyr på samme høyde.

Les også:   F-16-vådeskudd skapte livsfare på norsk skytefelt

Og mens de to pilotene forsøker å kommunisere på en intern radiokanal, passerer først det svenske JAS Gripen i større fart ca. 60 meter under og til venstre for den norske F-16.

Bare 26 sekunder senere setter den norske piloten opp farten og svinger svakt til venstre: Da oppdager han sin kollega, og fikk «plötsligt ... se en mörk suddig skugga i molnet bredvid och något framför sig. Roteettan gjorde en kraftig undanmanöver och rapporterade ”near miss” till Kallax Control», skriver Havarikommisionen.

For få erfarne piloter

Den felles norsk-svensk-finske øvelsen hadde fokus på unge og uerfarne piloter, og den 29-årige svensken omtales som en «elev» som hadde flydd 241 timer med den aktuelle flytypen. Nordmannen hadde 790 timer bak F16-spakene.

Les også:   Vurderte F-16 mot lastebåt i Nordsjøen

Den svenske havarikommisjonen mener det var for få erfarne piloter til å trene de uerfarne pilotene. Samtidig retter de en kritikk mot forberedelsene av øvelsen. De anbefaler det svenske forsvaret å rette på dette i framtiden.

ABC Nyheter har vært i kontakt med det norske Luftforsvaret, og venter på deres kommentar til kommisjonens rapport om hendelsene fra 5. mai 2015.

Populært