36.000 Telenor-ansatte skal drilles i anti-korrupsjon

PÅ KURS: Konsernsjef Sigve Brekke er i gang med opplæring i anti-korrupsjon. Nå skal hans 36 000 ansatte lære tilsvarende. Her er Brekke i livlig dans med ansatte i den indiske byen Hydrabad i 2012.
PÅ KURS: Konsernsjef Sigve Brekke er i gang med opplæring i anti-korrupsjon. Nå skal hans 36 000 ansatte lære tilsvarende. Her er Brekke i livlig dans med ansatte i den indiske byen Hydrabad i 2012. Foto: Krishnendu Halder / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

95 prosent av Telenors kunder er i land med mye korrupsjon – og andelen øker. Nå pålegges samtlige ansatte kurs og praktisk trening for å stå i mot.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernsjef Sigve Brekke og resten av toppledelsen er allerede godt i gang, fremgår det av en epost med tittelen «Say no to Corruption» han har sendt ut til de ansatte:

– Jeg har sparket i gang teamtreningen med mitt eget lag, konsernledelsen. Vi trente i Bangkok 13. oktober. Vi hadde gode diskusjoner, og evnet sammen å løse ulike scenarier riktig, skriver Sigve Brekke til sine 36.000 undersåtter i Europa og Asia.

Han legger til at åpne diskusjoner er poenget med opplæringen, og oppfordrer alle til å ha dette med sine sjefer og kolleger.

– I løpet av de neste månedene blir du invitert til trening med ditt team, og det er obligatorisk å delta. Jeg vil be alle ledere i selskapet om å prioritere øvingsscenarier, skriver Brekke.

Les også: Trump eier aksjer i Telenor

Var sjef i de mest korrupte landene

Sigve Brekke var før han ble toppsjef i telekom-giganten, sjef for Asia-satsingen. Det er spesielt i disse landene korrupsjon er utbredt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Transparency Internationals korrupsjonsindeks (CPI) innehar viktige Telenor-satsinger lite hyggelige plasseringer: India er på 76.plass, Bangladesh på 139. og Myanmar på 147.plass. I motsatt ende av skalaen troner Danmark på 1. plass, mens Norge deler 5. plassen med Nederland.

Telenor feiret i desember i fjor at de passerte 203 millioner kunder. Ifølge en sammenstilling Aftenposten har gjort av Transparency Internationals korrupsjonsindeks og Telenors årsrapport, bor mer enn 195 millioner av kundene i meget korrupte land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge avisen fikk Telenor mer enn 100 millioner mobilkunder i Asia i Brekkes tid som sjef der.

Men nå tar han altså grep for å demme opp for bestikkelser. Kommunikasjonssjef Cathrine Stang Lund i Telenor forklarer til ABC Nyheter hvorfor samtlige ansatte må gjennom kurset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norge fortsatt lite korrupt

Sjefene må kurses først

– Telenor har jobbet systematisk med anti-korrupsjon lenge. Dette kurset er et ledd i dette arbeidet. Alle ansatte, i alle markeder, må gjennom denne treningen. Vi har gode retningslinjer og interne regler på anti-korrupsjon, men kurset dreier seg om å øke forståelsen for hva man kan og ikke kan gjøre, for alle ansatte. Anti-korrupsjonsarbeid må utføres i hele bedriften, ikke bare ledelsen, sier Cathrine Stang Lund.

Kursingen består av en teoridel hvor de ansatte må lære om selskapets retninger for anti-korrupsjon, samt tester der man skal velge ulike alternativer etter å ha fått presentert flere scenarier, forklarer Lund, og legger til:

– Det andre elementet i opplæringen er team scenario trening. Denne rulles ut via en kaskaderingsprosess, hvor hvert management lag trener det neste laget. Alle managere i hele selskapet skal invitere sitt team til et møte hvor de diskuterer noen scenarioer, og sammen finner riktig måte å håndtere situasjonene på, forklarer Stang Lund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eller for å si det på en annen måte: Først skal sjefene trenes, og så øse sin erfaring nedover rekkene. Treningen skal foregå kontinuerlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke forskånet for korrupsjon

– 95 prosent av Telenors kunder er i land med mye korrupsjon, og andelen vokser, skrev Aftenposten i juli. Er dette en medvirkende årsak til skoleringen?

– Korrupsjon er uakseptabelt og ødeleggende både for demokrati og verdiskapning. Anti-korrupsjonsarbeid er derfor viktig, uansett hvilket land du operer i, og ingen land er helt fri for korrupsjon, sier Cathrine Stang Lund, og legger til:

– Hverken Telenor eller våre ansatte er forskånet fra å møte utfordringer med korrupsjon, og derfor må vi være godt forberedt til å håndtere krevende saker når de oppstår. Med gode interne retningslinjer, og kontinuerlig forbedring av vår evne til å motvirke og håndtere korrupsjon, er det mulig å operere i markeder hvor dette er en utfordring. Denne treningen er et ledd i dette arbeidet, sier Lund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener Transparency Internationals korrupsjonsindeks gir en grei oversikt over hvordan risikoen for korrupsjon kan rangeres. Den rangerer land ut fra hvor korrupt den offentlige sektor er.

Les også : Tidligere Telenor-direktører sier nei til høring

Vimpelcom bestakk for en milliard

Den såkalte Vimpelcom-affæren har vært en stor belastning for Telenor. De eide en tredjedel av det russiske selskapet, som hadde norske Jo Lunder som konsernsjef fra 2011 til 2015. Vimpelcom innrømmet i februar å ha betalt nær en milliard kroner i bestikkelser for å få mobillisenser og dermed markedsadgang i Usbekistan. Nå forsøker Telenor å selge seg ut, og tok et tap på tre milliarder kroner i tredje kvartal i forbindelse med dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas satt i Vimpelcoms styre fra 2010-14. Han og tidligere Telenor-styreleder Svein Aaser ble innkalt i åpen høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité for å svare på hvilen kjennskap de hadde til korrupsjonen. Begge benektet å vite noe om den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Telenor-sjefen mener Vimpelcom-varsleren ikke bør stå frem

Aaser gikk på dagen

FORTALTE IKKE ALT: Tidligere administrerende direktør i Telenor Fredrik Baksaas og tidligere styreleder i Telenor Svein Aaser under høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen med involverte fra Telenor og Vimpelcom om VimpelCom-saken Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
FORTALTE IKKE ALT: Tidligere administrerende direktør i Telenor Fredrik Baksaas og tidligere styreleder i Telenor Svein Aaser under høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen med involverte fra Telenor og Vimpelcom om VimpelCom-saken Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Men i fjor høst opplyste næringsminister Monica Mæland (H) at hun hadde fått nye opplysninger, og sa at hun ikke lenge hadde tillit til styreleder Aaser, som gikk på dagen. Samtidig innrømmet Baksaas at begge to hadde gitt ufullstendig informasjon under Stortingshøringene.

Saken ble avdekket etter at en Telenor-ansatt varslet om mistenkelige transaksjoner i 2011. Vedkommende fikk massiv ros av Sigve Brekke under Stortingshøringnene nå i mai:

– Jeg vil gi stor anerkjennelse til den ansatte, vi må erkjenne at Telenor ikke evnet å håndtere det, sa Brekke til kontroll- og konstitiusjonskomiteen.

Det er rundt 36 000 ansatte i Telenor, hovedsakelig i Skandinavia, Sentral-Europa og Asia. Disse skal alle gjennom treningen. Cathrine Stang Lund sier Telenor har ikke mobilvirksomhet i Russland eller Ukraina.

Les også: Telenor-sjefen: – Kunne fulgt opp Vimpelcom bedre

ABC Nyheter er eid av ABC Startsiden A/S hvor Telenor er majoritetseier. De ansatte i ABC Nyheter, inkludert forfatteren av denne artikkelen, må gjennom anti-korrupsjonskursing.