Nå skal MDG raide hovedstaden for parkeringsplasser:– Rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil

Lan Marie Nguyen Berg ankommer MDG sitt landsmøte på sykkel. Nå vil hun få flere til å bruke sykkel som fremkomstmiddel i storbyen.
Lan Marie Nguyen Berg ankommer MDG sitt landsmøte på sykkel. Nå vil hun få flere til å bruke sykkel som fremkomstmiddel i storbyen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

1.300 parkeringsplasser skal vekk og blir erstattet med 53 kilometer sykkelvei i Oslo. Miljø- og samferdelsbyråden mener situasjonen er vinn-vinn for alle – også for de som faktisk trenger bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Oslo vokser med 10.000 mennesker i året. Vi har rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil som før. Sykkelen er helt super i en moderne, kompakt by som Oslo. Den tar lite plass, den fører til bedre folkehelse, mindre forurensing og støy, og er et effektivt transportmiddel, sier Oslos miljø- og samferdelsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), til ABC Nyheter.

Planen er at det nå skal etableres åtte nye byruter for sykkel i Oslo. Fem av de skal stå klare innen 2017.

Det var Nettavisen som først omtalte de nye sykkelrutene.

500 parkeringsplasser fjernes i år

Av de 1.300 plassene blir 500 fjernet allerede innen året er omme, og blir erstattet med 7,6 kilometer sykkelvei.

Innenfor ring 1 som er den innerste sentrumskjernen i Oslo er det i dag mellom 500-600 parkeringsplasser.

Hvor mange av plassene som skal fjernes innenfor hver enkelt ring, har ikke byrådssekretæren kontroll over og ber ABC Nyheter ta kontakt med Bymiljøetaten for detaljer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bymiljøetaten har ikke svart på ABC Nyheter sin henvendelse fredag.

Fra før av er Oslo den storbyen med færreste kommunale parkeringsplasser. I en rapport fra Transportøkonomisk institutt i 2013 om parkeringspolitikken i de fem største byene i Norge, skriver forskerne at Oslo skiller seg ut «med svært få kommunale parkeringsplasser».

Bygger med rekordfart

I år tar MDG-byråden høyde for å bygge totalt 11 kilometer med nye sykkelfelt og sykkelveier. 7,6 av de 11 kilometerne går på bekostning av parkeringsplasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådssekretæren til byråden omtaler ombyggingen som «oppsiktsvekkende».

– Det er ganske oppsiktsvekkende tall, all den tid Oslo kommune siden 2005 har bygget i snitt 1,5 kilometer i året, skriver byrådssekretær Anja Bakken Riise til ABC Nyheter.

Det siste året har syklingen i hovedstaden økt med 17 prosent.

I mange år har man ikke klart å bygge mer enn 1,5 kilometer med sykkelvei i året i Oslo, fordi man har fredet bilens plass i byrommet, og hegnet om parkeringsplassene. Vi skal fortsatt ha parkeringsplasser og biler i Oslo, men vi vil fortsette å prioritere trygge sykkelveier foran mest mulig parkeringsplasser. I år bygger vi hele 11 kilometer med sykkelfelt – mye av dette får vi til, nettopp fordi vi prioriterer sykkel over bil i byen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

– Vinn-vinn for alle

Byråden mener tiltaker fører til en bedre dynamikk i trafikken i hovedstanden.

– Dette gir bedre forhold og mindre kø for de bilistene som faktisk trenger å kjøre bil, enten det er barnefamilier, nyttetransport eller mennesker med nedsatt funksjonsevne. Det å prioritere opp andre transportformer enn bil, er altså en vinn-vinn for alle, sier Nguyen Berg til ABC Nyheter.

Skal ikke bygge nye parkeringshus

Til Nettavisen som tidligere har omtalt de nye sykkelfeltene, sa bystyrepolitiker Tommy Skjervold i Fremskrittspartiet at byråden nå må bygge parkeringshus.

– Det er flott at det tilrettelegges for syklister i Oslo sentrum, men her tar man jo ikke hensyn til helheten i det hele tatt, sier bystyrepolitiker Tommy Skjervold (Frp) til Nettavisen.

Nguyen Berg avkrefter overfor ABC Nyheter at de har planer om å lytte til Skjervolds oppfordring.

– Oslo har allerede en rekke parkeringshus, og Bymiljøetaten har tidligere funnet at det er ledig kapasitet i parkeringshusene til å dekke all gateparkering i Oslo sentrum. Inntil videre ser vi altså ikke behov for å bygge nye parkeringshus.

Slik vil de åtte byrutene se ut:

Foto: Oslo kommune
Foto: Oslo kommune

Dette er byrutene:

  • Et mål i byrådserklæringen er å etablere 60 kilometer sykkelvei i løpet av 2019
  • Det er også et mål å etablere fem byruter innen 2017
  • Byrutene skal bidra til å øke sykkkelbruken

Byrutene utgjør til sammen 53 kilometer, og etablerer sammenhengende forbindelser mellom følgende steder:

  • Byrute 1: Torshov – Vippetangen
  • Byrute 2: Smestad – Tøyen/Galgeberg
  • Byrute 3: Rådhusplassen – Dælenenga/Ring 2
  • Byrute 4: Frogner – Tiedemannsjordet
  • Byrute 5: Frognerparken – Galgeberg
  • Byrute 6: Skøyen – Carl Berners plass
  • Byrute 7: Gaustad – Storo
  • Byrute 8: Nydalen – St. Olavs plass

(Kilde: Oslo kommune)