Riksmekleren: – Liten bevegelse i havnemeklingen

Oslo havn med Akershus festning i bakgrunnen og et cruiseskip liggende ved kai.
Oslo havn med Akershus festning i bakgrunnen og et cruiseskip liggende ved kai. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Bevegelsen mellom partene i havnemeklingen er beskjeden, opplyser riksmekler Nils Dalseide. Blir ikke partene enige innen midnatt, går ansatte ved 22 havner ut i streik fra torsdag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Meklingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT) startet tirsdag, og ved midnatt onsdag kveld går meklingsfristen ut.

– Partene har både i går og i dag vært i dialog, men det er klart det er mange vanskelige spørsmål. Dette er et krevende tariffområde der det har vært en del uenighet over tid, noe som medfører at meklingen er krevende, sa riksmekler Dalseide til NTB ved 18.30-tiden.

Han opplyser at onsdagens samtaler begynte på formiddagen, og at meklingen nå vil fortsette fram mot fristen ved midnatt. Blir ikke partene enige, tas 239 ansatte ved til sammen 22 havner ut i streik.

– Bevegelsen mellom partene har vært beskjeden, men de er villige til å ha en dialog, og dialogen er konstruktiv, sier Dalseide.

Les også: Bitter havnearbeiderstrid til mekling onsdag

Skjær i sjøen

Det er tre tariffavtaler partene skal bli enige om. Den ene er den såkalte rammeavtalen som gjelder fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere, mens de to øvrige er losse- og lasteoverenskomsten for Sør- og Nord-Norge, den såkalte Sør- og Nord-Norge-avtalen, og havneoverenskomsten.

– Det er veldig mange skjær i sjøen, så jeg blir ikke overrasket om det blir streik, men vi stiller til mekling med et mål om å finne en løsning som vi kan leve med, sa NTFs forhandlingsleder Terje Fenn Samuelsen til FriFagbevegelse tidligere i uka.

Det store stridsspørsmålet i meklingen er ifølge FriFagbevegelse hvilken rolle konvensjon 137 hos FNs arbeidslivsorganisasjon ILO skal ha i tariffavtalen. ILO-konvensjonen gir havnearbeiderne fortrinnsrett, men ikke monopol, på lossing og lasting av skip, og er implementert i tariffavtalene for havnearbeiderne.

– Streik er nederlag

NTF gikk inn i forhandlingene med en presisering av konvensjonen, mens NHO-forbundet på sin side krevde hele fortrinnsretten fjernet. Dermed ble det forhandlingsbrudd 25. mai, og det blir nå opp til riksmekler Dalseide å få partene til å bli enige om en felles kurs.

– Streik er nederlag for begge parter, så vi vil alltid forsøke å unngå det. Men vi er ikke vanskelig å be opp til kamp om det er det motparten ønsker, sier leder Bjørn Steffensen i Norsk Havnearbeiderforening til Bergensavisen.

Det er bare havnene i Tromsø og Mosjøen som ikke blir tatt ut i en eventuell streik, ettersom disse har vært ute i en sympatistreik siden 2013. (©NTB)

Personvernpolicy