Politirapport: Samfunnssikkerheten bristet høsten 2015

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kripos slo gjentatte ganger alarm om sviktende registrering ved asylankomster. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiets Utlendingsenhet (PU) presenterer i en fersk egenrapport flere mangler under de store asylankomstene høsten og vinteren 2015.

PU skriver at det er «indikatorer på at enkelte registreringer av asylsøkerne ikke var god nok til at samfunnssikkerhet, ID-avklaring og kriminalitetsbekjempelse ble tilstrekkelig ivaretatt».

– Kvantitet ble viktigere enn kvalitet på registreringen, innrømmer PU i rapporten.

Politiet skriver tidlig i rapporten at det ikke «fremstår som riktig å benevne situasjonen som en krise», men velger nærmest konsekvent selv å beskrive situasjonen som en krise senere i rapporten.

Rotet bort dokumenter

I tillegg skal ID-dokumenter i liten grad blitt undersøkt, samt at noen ID-dokumenter skal ha kommet bort fra saksmappen og derfor ikke ble scannet.

Dette baserer seg på blant annet ujevn faglig bevissthet, mangel på enkelte skriftlige rutiner, svakheter i opplæring, manglende evne til å endre på feil og varierende bistand fra PST, ifølge rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Flere enslige mindreårige på norske gater enn myndighetene vet

Blant annet skal Kripos varslet PU fire ganger om saker med feilregistrerte fingeravtrykk, og påpekt at det er store mørketall. Mulige konsekvenser karakteriseres av enkelte ved Kripos som alarmerende.

Heller ikke Nasjonalt ID-senter (NID)skal ha vært imponert over PUs sitt arbeid.

«NID har laget en evaluering av ID-arbeidet høsten 2015 der de påpeker at det var vesentlige kvalitetsmessige mangler ved asylregistreringene, som kan medføre hindringer for det videre ID- og returarbeidet. De påpeker videre at det ikke ble gitt tilstrekkelig opplæring, og at kompetansen blant de ansatte med dette ikke lå på et kvalitetsmessig tilfredsstillende nivå. NID fremhever også at mangelfull ledelse og til dels svak oppfølgning av egne ansatte har bidratt til å svekke ID-arbeidet som skulle utføres i forbindelse med de økte asylankomstene.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

PU og de ansatte funnet flere svakheter. Her er noen av punktene.

  • Beslutninger tatt på øverste ledelsesnivå blir ikke fullt ut implementert i organisasjonen.
  • Flere ansatte har en opplevelse av at faglige råd ikke blir lyttet til.
  • Overgangen til innledende registering ble foretatt for å ivareta samfunnssikkerheten. Flere ansatte viser imidlertid en bekymring for ivaretakelsen av samfunnssikkerheten ved bruk av innledende registrering.
  • PU har en kommunikasjonsutfordring internt.
  • Det å utforme og drive opplæring av nyansatte underveis i en krisesituasjon er svært krevende og tar bort mye av tiden til erfarne ansatte uten at kvaliteten på opplæringen nødvendigvis blir god.

Bakgrunnen for rapporten er PUs ønske om å trekke ut læringspunkter fra hvordan de håndterte situasjonen i høst. Rapporten baserer seg i hovedsak på dybdeintervju med 18 ansatte i PU, i tillegg til dokumentanalyse.

Les også: Titalls asylbarn plukket opp av ukjente

Les også: Beredskapen sviktet under cyberangrep

Politiets utlendingsenhet

Politiets utlendingsenhet (PU) er politiets hovedaktør på migrasjonsfeltet.

PU har ansvaret for registreringen av personer som søker beskyttelse i Norge og avklare identiteten. I tillegg foretar de uttransporteringer av personer uten lovlig opphold.

I 2015 registerte enheten 31.145 personer, og sendte ut 7.868. Begge tallene er rekord.

I dag har PU 950 ansatte fordelt på sivile og politi.

Kilde: PU