Tragisk dødsfall på norsk skip

Da tankskipet «BW Havfrost» lå ved et verft i Singapore omkom en 22-årig lettmatros i uklare omstendigheter.
Da tankskipet «BW Havfrost» lå ved et verft i Singapore omkom en 22-årig lettmatros i uklare omstendigheter. Foto: BW Fleet Management
Artikkelen fortsetter under annonsen

En 22-årig lettmatros omkom på sin første tur til sjøs da norske «BW Havfrost» lå til havn i Singapore. Havarikommisjonen har ikke funnet en klar årsak til tragedien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag publiserte den norske Havarikommisjonen sin rapport om den fatale hendelsen formiddagen 9. juni 2014, og selv om de ikke finner noen forklaring klassifiseres dødsfallet som en arbeidsulykke.

– Det er veldig ille når slikt skjer, kanskje mest fordi det var en så ung mann, sier havariinspektør Elisabeth Juel til ABC Nyheter.

Hun var med på kommisjonens granskning etter at den 22-årige lettmatrosen fra Filippinene falt 17 meter ned i bunnen av skipets store gasstanker. Luken som skulle dekke hullet hadde tidligere falt ned og ble oppdaget under inspeksjon av lastetankene.

To andre var allerede i gang med å sikre området da den fatale ulykken skjedde.

– Vi kan ikke slå fast noe sikkert. Vi vet rett og slett ikke, svarer Juel på spørsmål om hvorfor 22-åringen ikke oppsøkte de to som var på dekket, men heller tok seg en runde i mørket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipet er eid av Partrederiet Bergesen D.Y. Shipping DA og hadde filippinsk mannskap. Dødsfallet er ikke tidligere omtalt av norske medier.

Kritikk av verftet

Her er det markert hvor bestningsmedlemmene jobbet. De hadde ryggen til da lettmatrosen kom ned leideren som ses til venstre, og falt ned i det åpne hullet hvor det på bildet går en lyseblå ventilasjonsslange. Foto: Politiet i Asker og Bærum
Her er det markert hvor bestningsmedlemmene jobbet. De hadde ryggen til da lettmatrosen kom ned leideren som ses til venstre, og falt ned i det åpne hullet hvor det på bildet går en lyseblå ventilasjonsslange. Foto: Politiet i Asker og Bærum

Det 205 meter lange gasstankeren «BW Havfrost» hadde to dager tidligere dokket ved verkstedet Sembawang Shipyard i Singapore, og fått avklart at tankene var tømt for gass.

På turen fraktet fartøyet LPG (Liquified petroleum gas) nedkjølt til -50 grader.

Les også: Panamakanalen klar for større skip

Alle skipets sertifikater var gyldige på ulykkestidspunktet, mens verftet får en viss kritikk:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Havarikommisjonen finner at også verftets mangelfulle klargjøring av tanken og feilaktige utfylling av tankentringstillatelsen bidro til å øke risikoen for en ulykke», heter det i deres konklusjon.

For selv om verftet dagen før ulykken hadde utstedt en entringstillatelse for den aktuelle tanken og krysset av for at det var anordnet ventilasjon og adekvat belysning, samt at usikrede åpninger var sikret, viste det seg likevel at alle disse tre forholdene var utilfredsstillende ivaretatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håndholdte lykter

Og hvordan luken ble borte har Havarikommisjonen ikke klart å avdekke.

Her lå Havfrost da ulykken skjedde. Foto: Google maps
Her lå Havfrost da ulykken skjedde. Foto: Google maps

Kommisjonen mener årsaken ikke er av avgjørende betydning siden «det var identifisert av mannskapet og kjent for de som entret tanken før ulykken inntraff».

Da ulykken skjedde var to besetningsmedlemmer til stede, men de hadde begge ryggen til leideren lettmatrosen klatret ned og det usikrede åpne hullet.

Les også: Norsk verft bygger nye skip for Hurtigruten

Der de jobbet var det ikke montert lys og man måtte basere seg på lykter. Den 22-årige lettmatrosen hadde aldri tidligere vært ned i en lastetank, noe kommisjonen mener «bidro til å øke sjansen for en ulykke».

– Av og til skjer tragiske uhell. Her var det en rekke små uheldige omstendigheter, sier havariinspektør Elisabeth Juel.

Sjøfartsdirektoratets statistikk viser at det siden 2003 er registrert mer enn 100 ulykker på norske skip som en følge av fall i lasterom eller lastetank. Rundt 75 av disse har ført til fravær på mer enn 72 timer, mens seks har resultert i dødsfall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fall på 17 meter

Skisse av fartøyets tverrsnitt ved lastetank 4 hvor lettmatrosen omkom etter fallet på 17 meter. Kilde: Tegning fra BW Havfrost redigert av SHT
Skisse av fartøyets tverrsnitt ved lastetank 4 hvor lettmatrosen omkom etter fallet på 17 meter. Kilde: Tegning fra BW Havfrost redigert av SHT

Da lettmatrosen kom ned i mørket hadde han bare med seg en lommelykt.

– Han kan ha hatt den i lomma da han klatret ned leideren, tror Juel som ikke har fått sjekket om lykta virket fordi den ble beslaglagt av politiet i Singapore.

Men båsen sier til den norske kommisjonen at han hørte at lettmatrosen begynte å klatre ned leideren, men etter 1-2 minutter syntes båsen det var underlig at han ikke så noe til ham.

«Han lyste derfor rundt seg i rommet for å lokalisere ham. Da båsen ikke så ham gikk han over til det åpne hullet og lyste ned i tanken. I bunnen av tanken lå lettmatrosen livløs», heter det i kommisjonen beskrivelse.

«Hverken båsen eller matrosen hadde sett at lettmatrosen kom ned i «lower dome». Matrosen hadde hørt et dunk i forkant, men reflekterte ikke over det da han trodde det var noe verktøy eller lignende som hadde falt ned».

Les også: – Scandinavian Star-brann passer inn i mønster

Den unge mannen som omkom blir av den norske Havarikommisjonen beskrevet på følgende måte:

«Han kom om bord som dekksgutt i oktober 2013. Han ble beskrevet som initiativrik, flink til å jobbe og en hyggelig ung mann med stort potensiale».