Her smeller det på Haakonsvern
En gassflaske med 100 prosent oksygen eksploderte i fjor høst og skadet en operatør på jobb for Marinejegerkommandoen. Nå byttes det nyinnkjøpte materiellet ut.
Etter flere år med uønskede hendelser, ble det i fjor kjøpt inn 513 nye kraner til gassflaskene som brukes av Marinejegerkommandoen (MJK) og andre som driver med dykking i Forsvarets regi.
Ni dager etter at gassflaskene var påmontert de nye kranene, eksploderte en av dem under fylling ved Ove Lund-bygget inne på Haakonsvern og skadet mannen som fylte apparatet med 100 prosent oksygen.
– Hendelsen kunne fått større konsekvenser, sier sikkerhetsinspektør Johan Løberg som ledet Forsvarets granskningskommisjon etter ulykken.
– En person ble skadet, men er nå tilbake i arbeid ved samme avdeling og uten varige mén, sier han til ABC Nyheter.
Direkte farlige flaskekraner
I løpet av granskningen ble det klart at de nye flaskekranene «anses som direkte farlig i bruk i et oksygenanlegg» fordi «titan er benyttet som en komponent i flaskekranen».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Titan er klassifisert som et uønsket materiale i oksygensystemer fordi det ved partikkelanslag kan antenne med påfølgende varmeutvikling, gassekspansjon og utblåsning som observert i dette tilfellet», skriver granskningskommisjonen.
Selskapet som leverte de nye flaskekranenen, Safenor, sier på sin side at produktet er lagd etter Forsvarets kravspesifikasjon.
– Det er veldig synd at en person har blitt skadet, men produktet er i henhold til kravspesifikasjonen, sier daglig leder Rune Andresen til ABC Nyheter.
«Mannen sto i full fyr»
I rapporten beskrives det dramatiske øyeblikket da eksplosjonen rammet Dykker- og froskemannssenteret (DFS) 28. oktober i fjor:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«I det han begynner å åpne flaske fire (bare noen grader/ en åttendedels turn) hørte han i et «millisekund» en skrallende lyd (som begynnelsen på et tordenskrall), videre et blitzlys/blåhvitt lys og så smalt det».
Artikkelen fortsetter under annonsenMannen sto da i full fyr, men på grunn av redusert syn etter å ha skadet øynene kunne han ikke bekrefte dette: «Han fikk åpnet døren fra fyllerommet, løp gjennom gangen, åpnet utgangsdøren og kastet seg i skyllekaret», skriver kommisjonen.
Les også: F-16-vådeskudd skapte livsfare på norsk skytefelt
En dykker tilknyttet MJK var også til stede og stormet etter den skadde operatøren, og han forteller til kommisjonen om den dramatiske situasjonen:
«Før «dykker MJK» kom frem hadde «operatør DFS» gått ut av skyllekaret og befant seg på kaiområdet og ropte at noen måtte ringe 113 og skaffe han en snorkel. Snorkelen var ment for å kunne holde hodet under vann lengre for dermed å redusere brannskader».
Da ambulansen kom ble det fastslått at operatøren hadde en brannskade på høyre underarm og i ansiktet. Skaden på øyet var av ukjent omfang, men den skadde var nedkjølt og skalv kraftig, «men var våken og fullt samarbeidende i observasjonsperioden i bårebilen».
Kostet 1,3 millioner
Kommisjonslederen Johan Løberg sier at ulykken kunne ha skjedd andre steder, og mener man har vært heldige når ikke flere ble skadd. Han mener konstruksjonen av bygningen hvor hendelsen inntraff har bidratt til å redusere omfanget.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Uviss framtid for 50 pansrede kjøretøy i Forsvaret
Årsaken til uhellet mener kommisjonen er utformingen av de nye kranene. Før eksplosjonen ble de ble oksygenvasket og satt sammen ved Forsvarets egne verksteder.
– Men skader og metallpartikler på kranene ble ikke avdekket da størrelsen på partklene tilsa at det måtte benyttes mikroskop for å se de. Bruk av mikroskop har ikke vært en del av mottaksrutinene, sier Løberg.
Etter gassbrannen ble alle de nye flaskekraner sperret for bruk.
– Det er de fremdeles, sier kommisjonslederen som påpeker at man midlertidig bruker en annen type kran.
De nye flaskehalsene har kostet 1,3 millioner i innkjøp. Den nye enheten Forsvarsmateriell sier til ABC Nyheter at de vil oversende en reklamasjon til leverandøren.
Safenors daglige leder sier at de først må se reklamasjonen før de de tar stilling til hvordan de skal svare.