Ombud mener VG og Nettavisen bryter loven

Forbrukerombud Gry Nergård (bildet) har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Forbrukerombud Gry Nergård (bildet) har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet gjennomførte i en maiuke en aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser. Ombudet mener VG og Nettavisen bryter loven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens Aftenposten og Dagbladet går fri, har VG og Nettavisen brutt forbudet mot skjult reklame i markedsføringsloven, hevder Forbrukerombudet. Det kommer fram i et brev fra ombudet til avisene, som Dagens Næringsliv har fått innsyn i.

– Jeg misliker sterkt er at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Les også: Anundsen ba pressetopp om møte etter kritikk

Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt.

Måten saker fra VGs nisjesider Godt.no og Vektklubb.no presenteres på, gjør at Forbrukerombudet krever umiddelbare tiltak fra avisen.

– Jeg er enig med dem om eksempelet fra Godt.no de viser til. Her har vi gjort en for dårlig jobb og vil iverksette tiltak umiddelbart. Men jeg er dypt og systematisk uenig med Forbrukerombudet om deres konklusjon om Vektklubb.no. Det er en redaksjonell tjeneste om et spesifikt tema, sier VGs sjefredaktør Torry Pedersen.

Les også: Norske medier kutter for over to milliarder kroner