25 turer for helikoptre av typen som styrtet

Arkivbilde fra 2011 av helikopteret som styrtet ved Turøy for rundt en måned siden. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix
Arkivbilde fra 2011 av helikopteret som styrtet ved Turøy for rundt en måned siden. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Etter ulykken ved Turøy har over 20 helikoptre av samme eller lignende type fått flyforbud her i landet. Men fordi det kan gis unntak ved blant annet redningsoppdrag, har disse likevel fløyet 25 turer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det opplyser Luftfartsverket til Bergens Tidende.

– Det er en risikovurdering vi har tatt, sier avdelingsdirektør Tom Gøran Jodal.

Dispensasjonen gjelder kun høyst nødvendige oppdrag, som skarpe, livreddende oppdrag, eller forflytning til og fra basen, forklarer han.

Helikopteransvarlig Roy Erling Furre i fagforeningen Safe mener det er et paradoks at helikoptrene flyr, men understreker at det ikke finnes alternativer.

– Det finnes i dag ikke andre søk- og redningshelikoptre som er ledige. Om vi hadde satt dem på bakken, hadde vi ikke hatt alternativer. Spørsmålet blir hva som er mest risikofylt: Å fly disse helikoptrene, eller ikke å ha beredskap for liv og helse, sier Furre.

Les også:

Kommisjon har tre teorier etter Turøy-ulykken

Havarikommisjonen ber om hjelp etter Turøy-ulykken

Oljenæringen klarer seg godt uten Super Puma

Personvernpolicy