Meny

Luftambulansetjenesten får jetfly

I tillegg til propellfly og helikopter, skal nå jetfly settes inn i den norske luftambulansetjenesten. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra sommeren 2019 skal to jetfly settes inn i den norske luftambulansetjenesten. Målet er bedre beredskap og pasientsikkerhet

Jetfly er raskere, har større rekkevidde, tar mer last og har bedre plass innvendig enn dagens ambulansefly.

– Å få jetfly inn i Luftambulansetjenesten er et kvantesprang som bedrer beredskapen for Svalbard og gir bedre pasientsikkerhet i hele landet. Det styrker katastrofeberedskapen nasjonalt og muligheten til å løse oppdrag utenlands. Det sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind Juell.

Jetfly og mer bruk av helikopter vil avlaste kortbaneflyene slik at de får mer tid til å betjene de små flyplassene særlig i Finnmark. Fem av seks ambulansefly i Nord-Norge vil fortsatt være propellfly som kan operere på kortbaneflyplassene.

– Da det store snøskredet traff Longyearbyen i desember i fjor, var vi raskt oppe med tre av våre propellfly, men de er i minste laget og får ikke med seg nok utstyr og helsepersonell på så lange flyturer. Med ett jetfly i Tromsø og ett på Gardermoen har vi muligheten til komme raskere fram og ha plass til mer helsepersonell og utstyr, sier administrerende direktør i Helse Nord, Lars Vorland.

– Med ny helikopterbase på Evenes, nytt redningshelikopter i Lakselv og et jetfly i Tromsø vil vi sammen med de fem kortbaneflyene i Nord-Norge få et bedre luftambulansetilbud til befolkningen i nord, sier Vorland.

Helse Nord bærer i dag nær tre firedeler av kostnaden for ambulanseflytjenesten som årlig er på om lag 400 millioner kroner. Ifølge Helse Nord vil innføring av jetfly bety at tjenesten vil koste «vesentlig mer».

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus