Avis: Gladsaker utløser betalingsvilje hos leserne

Stavanger Aftenblad har testet ut salg av enkeltartikler i en knapp måned. Sport og positive saker om det lokale næringslivet er noe av det som selger best. Foto: Solveig Vikene (NTB scanpix)
Stavanger Aftenblad har testet ut salg av enkeltartikler i en knapp måned. Sport og positive saker om det lokale næringslivet er noe av det som selger best. Foto: Solveig Vikene (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sport og positive saker om det lokale næringslivet er blant bestselgerne etter at Stavanger Aftenblad har prøvd ut salg av enkeltartikler i en knapp måned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er noe våre lesere vil ha. Tallene vi sitter med nå viser at mikrobetaling heller ikke går ut over det digitale abonnementssalget – selv om det egentlig er billigere i det lange løp. Men det virker som mange ikke ønsker å ha den faste forpliktelsen, sier digitalsjef Elin Stueland i Aftenbladet til Dagens Næringsliv.

Norske nettaviser prøver å finne nye betalingsløsninger for å demme opp for det økende annonse- og opplagsfallet. Hovedsatsingen til mange mediehus har vært å tilby ulike abonnement for å få tilgang til innhold bak betalingsmuren.

Les også: Avisenes opplag sank med 5,2 prosent

Siden april har Aftenblad og Fædrelandsvennen også åpnet for kjøp av enkeltartikler. Stueland sier testperioden har vært vellykket for deres del, og at de kommer til å fortsette praksisen.

Roger Lian, som har ledet mikrobetalingsprosjektet for Schibsted, sier det er for tidlig å konkludere.

– Men det har vært veldig spennende så langt. Interessen er der – selv om det er litt tidlig å si om dette er et lønnsomt forretningsmessig område, sier Lian.

Les også: Dagbladet og Aller Media må kutte 65 årsverk