Teleselskap leverte ut opplysninger om kunde med hemmelig nummer

Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NextGenTel er ilagt et overtredelsesgebyr på 500.000 kroner for å ha utlevert opplysningene til en kunde med hemmelig nummer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Datatilsynet mener det har skjedd gjentatte brudd på plikten til å beskytte konfidensielle kontaktopplysninger.

Kunden som klaget hadde oppdaget at hennes telefonnummer og adresse lå ute på nummeropplysningssider på internett. Kunden har hemmelig nummer fordi hun er trusselutsatt og lever på hemmelig adresse. Hun fant ut at hennes kontaktopplysninger lå ute på internett da hun ble oppringt av personen hun søker beskyttelse mot.

Til sammen 1.828 kunder, som alle har hemmelig eller reservert nummer, har fått sine kontaktopplysninger lagt ut på internett.

Ifølge tilsynet er avvikene sammensatt og skyldes menneskelige feil, utilstrekkelige rutiner, uvanlige forhold og systemoppgradering. Samtlige årsaker ligger innenfor selskapets kontroll, mener Datatilsynet.

– Datatilsynet ser alvorlig på denne typen avvik og mener det er nødvendig å reagere med overtredelsesgebyr for å hindre gjentakelse, sier tilsynets direktør, Bjørn Erik Thon.

NextGenTel har tre ukers klagefrist på vedtaket.