Frykter feil ved Forsvarets fly

Det er fare for at man kan ha registrert feil i datasystemene som viser hvilke komponenter Forsvarets ulike fly og helikoptre bruker. Her er norske F-16 jagerfly etter landing på Souda Air Base på Kreta.
Det er fare for at man kan ha registrert feil i datasystemene som viser hvilke komponenter Forsvarets ulike fly og helikoptre bruker. Her er norske F-16 jagerfly etter landing på Souda Air Base på Kreta. Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret / NTB scanpix

Det kan være feil i datasystemene som registrerer alle komponenter og deler i Luftforsvarets fartøy. – Alvorlig, bekrefter Materielltilsynets sjef, Roger Nesje.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sist august ble Forsvarets materielltilsyn (FMT) kontaktet av en bekymret ansatt i Forsvaret. En dataanalyse hadde avslørt feil ved konfigurasjonen som potensielt kan ramme alle Luftforsvarets farkoster.

– Det er alvorlig. Konfigurasjonsstyring og -kontroll er sentralt i det å ivareta flysikkerheten fra et teknisk ståsted, sier FMTs sjef, avdelingsdirektør Roger Nesje, til ABC Nyheter.

I tilsynets årsrapport beskrives saken på denne måten:

«Det ble avdekket mulige uoverenstemmelser i konfigurasjonen for flere luftfartøy. Svikt i konfigurasjonskontrollen er alvorlig for flysikkerheten».

Rettes opp i år

Han understreker at det ikke har vært ulykker eller farlige hendelser som følge av systemfeilen, og at man regner med å få rettet opp saken i løpet av 2016.

Både Luftforsvaret og FLO har avgitt omfattende forklaringer på hvordan dette kunne skje, og har allerede iverksatt tiltak for å rette opp i forholdene.

Les også: F-16-vådeskudd skapte livsfare på norsk skytefelt

De komplekse luftfartøyene har mange deler og komponenter som skal vedlikeholdes til ulike tider, og av en lang rekke personer og instanser.

Har man ikke kontroll på når deler eller programvare er endret eller oppgradert, kan det oppstå alvorlig feil.

– Har man ikke kontroll på dette, så kan man ende opp med problemer. Vi har fått gode og fyldige svar og dette følges nå opp, sier FMT-sjefen.

Feil håndbøker

I en annen sak påpekes det at et syv år gammelt avvik ennå ikke er rettet opp innenfor Luftforsvaret.

Når fartøy oppgraderes finnes det fortsatt ikke et tilfredsstillende system for samtidig å oppdatere den tekniske dokumentasjonen hos det tidligere FLO Luftkapasiteter (LU) som ansvarlig.

– Dette er et viktig tema. Er ikke bruksanvisningen riktig, så blir vedlikeholdet også galt, sier Nesje som bekrefter at problemet gjelder generelt i Luftforsvaret.

Les også: Forsvaret tjener lite på privatisert renhold

«Det er bekymringsfullt at LU ikke har iverksatt tilstrekkelige tiltak selv 7 år etter at grunnlaget for avviket ble avdekket», skriver Materielltilsynet i sin årsrapport.

– Hver enkelt sak har ingen stor alvorlighetsgrad, men Forsvaret må ha systemer og prosedyrer som sikrer at håndbøkene beskriver materiellet korrekt, sier avdelingsdirektør Nesje.

--

Kl 14:49: Byttet bilde

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus