Oljenæringen klarer seg godt uten Super Puma

Sikorsky S-92A fra CHC helikopter Service. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Sikorsky S-92A fra CHC helikopter Service. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Effekten på offshoretransporten har vært minimal etter at Super Puma-helikoptrene ble satt på bakken som følge av ulykken ved Turøy. Nedgangen i næringen er en viktig forklaring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2012 ble Super Puma-ene satt på bakken etter akslingsbrudd på to helikoptre. Det førte til problemer med avviklingen av trafikken til og fra norsk sokkel. Nå har helikoptrene igjen fått flyforbud – uten at det har skapt nevneverdige problemer, skriver Teknisk Ukeblad.

Årsaken til dette skal være at nedgangen i oljebransjen har ført til mindre aktivitet og dermed også færre helikopterturer.

Les også: Politiet har video av helikopterstyrten

Dermed er det overskudd av helikoptre, blant annet Sikorsky S-92A, som også brukes på norsk sokkel. Det har gjort det lettere å finne erstatningshelikoptre for Airbus Super Puma-ene – også kjent som EC 225 – som inntil videre er satt på bakken. Eni Norge bestemte seg raskt for å slutte å bruke EC 225 til og fra Goliat-feltet.

Les også: Airbus beordrer kontroll av helikoptre

– Det ble besluttet om lag én time etter den tragiske ulykken, da det ble klart hvilken helikoptertype som var involvert. Da bestilte vi et erstatningshelikopter av typen S-92, som nå er i drift, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus