Oljenæringen klarer seg godt uten Super Puma

Sikorsky S-92A fra CHC helikopter Service. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Sikorsky S-92A fra CHC helikopter Service. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Effekten på offshoretransporten har vært minimal etter at Super Puma-helikoptrene ble satt på bakken som følge av ulykken ved Turøy. Nedgangen i næringen er en viktig forklaring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2012 ble Super Puma-ene satt på bakken etter akslingsbrudd på to helikoptre. Det førte til problemer med avviklingen av trafikken til og fra norsk sokkel. Nå har helikoptrene igjen fått flyforbud – uten at det har skapt nevneverdige problemer, skriver Teknisk Ukeblad.

Årsaken til dette skal være at nedgangen i oljebransjen har ført til mindre aktivitet og dermed også færre helikopterturer.

Les også: Politiet har video av helikopterstyrten

Dermed er det overskudd av helikoptre, blant annet Sikorsky S-92A, som også brukes på norsk sokkel. Det har gjort det lettere å finne erstatningshelikoptre for Airbus Super Puma-ene – også kjent som EC 225 – som inntil videre er satt på bakken. Eni Norge bestemte seg raskt for å slutte å bruke EC 225 til og fra Goliat-feltet.

Les også: Airbus beordrer kontroll av helikoptre

– Det ble besluttet om lag én time etter den tragiske ulykken, da det ble klart hvilken helikoptertype som var involvert. Da bestilte vi et erstatningshelikopter av typen S-92, som nå er i drift, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff.