– Scandinavian Star-brann passer inn i mønster

Nye opplysninger kommer fram om katastrofebrannen på Scandinavian Star. Foto Per Løchen / NTB scanpix
Nye opplysninger kommer fram om katastrofebrannen på Scandinavian Star. Foto Per Løchen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere mystiske branner på 80-tallet i skip tilhørende selskapet bak Scandinavian Star hadde fellestrekk med ferjebrannen for 26 år siden, sier et tidligere besetningsmedlem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ove Fjordside, som var elektroinstallatør på skipene Scandinavian Sun og Scandinavian Sea der han opplevde to branner, står nå fram for å hjelpe etterforskningen av Scandinavian Star-brannen.

Les også: Scandinavian Star-inspektør ødela notater

– Kunne vært påsat

Han sier til den danske avisa Politiken at han og kollegene snakket om at de alvorlige brannene i Det karibiske hav kunne være påsatt.

Les også: Ber Stortinget stanse politiets ferjebrann-etterforskning

Flere av brannene han opplevde, var oljebranner, og det var satt kiler i dørene så ilden kunne spre seg. Det oppsto også nye branner da skipene lå ved kai.

Det er også tidligere blitt antydet at eierne av Scandinavian Star var forfulgt av mystiske ulykker.

Stiller opp

Scandinavian Star-brannen, som kostet 159 mennesker livet i april 1990, blir nå etterforsket av politiet i Oslo, samtidig som en kommisjon nedsatt av Stortinget gransker saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis min kunnskap fra den gang kan brukes, stiller jeg gjerne opp, sier Fjordside, som nylig ble kontaktet av stortingskommisjonen.

Hans opplysninger er interessante for norske myndigheter på grunn av mange likhetstrekk mellom de tidligere brannene og Scandinavian Star-brannen i 1990.

Scandinavian Star seilte også i Det karibiske hav inntil noen få uker før den ble satt inn på ruta mellom Oslo og Frederikshavn, og brant kort etter.

To uvanlige branner

Politiken har fått tilgang til National Transportation Safety Boards detaljerte rapporter om brannene på de amerikanske skipene i Det karibiske hav, og de støtter opp under Fjordsides beretning om at brannene var uvanlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første brannen opplevde han på Scandinavian Sea 9. mars 1984 i Karibia da han var elektroinstallatør på skipet. Brannen oppsto i et gulvteppe tett ved en sofa i en lugar og spredte seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var ingen installasjoner ved teppet og sofaen. Så noen må ha lagt noe der som kan brenne, og tent på. Hvordan skulle det ellers bli brann, spør Fjordside.

Den andre brannen opplevde han på Scandinavian Sun fem måneder senere. Et oljerør, der et stykke av røret var skåret av, sprøytet olje på en varm generator.

I begge tilfellene var dører holdt oppe av forskjellige gjenstander slik at brannene kunne spre seg.

Les også: Inspektør vil ikke avhøres om Scandinavian Star

Forfulgt av ulykker?

Den norske stiftelsen som har arbeidet for å gjenoppta etterforskningen av Scandinavian Star-ulykken i 1990, har tidligere påpekt at eierne av ferja tilsynelatende var forfulgt av mystiske ulykker.

Skips- og sikkerhetsinspektør Gisle Weddegjerde, som jobber for stiftelsen, sa til Politiken i begynnelsen av april at de har overlevert omfattende materiale til norsk politi. Det dreier seg om en oversikt over uhell og brann på skip som selskapene bak Scandinavian Star opererte i Karibia.

– Politiet kan dermed undersøke om det kan være en sammenheng mellom disse og de påsatte brannene om bord i Scandinavian Star, sa Weddegjerde.

Det har vært antydet at forsikringssvindel kan ha vært et motiv for brannene.