Meny

Ulykkeshelikopteret fikk nytt rotorhode i mars

Det var et slikt helikopter fra CHC Helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helikopteret som styrtet ved Turøy vest for Bergen, fikk nytt rotorhode for en måned siden, ifølge Luftfartstilsynet.

Helikopteret fikk ny girboks 17. januar 2016 og nytt rotorhode 27. mars i år, opplyser Luftfartstilsynet.

VG skriver at helikopteret fikk utsatt service to ganger i 2015. Først fikk helikopteret utvidet flytid fra 2.200 timer til 2.300 timer, deretter fikk det ytterligere en utvidelse, til totalt 2.400 timer.

– Delen som gangtidsutvidelsen omhandlet, ble så byttet, skriver juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad i Luftfartstilsynet i en epost til VG.

– Jeg kan bekrefte at det konkrete helikopteret har fått utsatt service. Det er riktig at det ble søkt om såkalt gangtidsutvidelse i 2015, sier Aalstad.

Les også: Helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen har kjente feil

Luftfartstilsynet skriver også at de hadde forrige tilsyn med CHC Helikopter Service sine verksteder i Bergen i september 2015. Da ble det ikke avdekket noe uvanlig, og heller ikke unormalt mange avvik.

Luftfartstilsynet vil nå undersøke hvorfor CHC Helikopter Service ba om utsettelse, ifølge VG. Administrerende direktør Arne Roland i CHC sier de ikke har noen indikasjon på at manglende eller utsatt vedlikehold er relevant.

– Vi har et overvåkingssystem mellom hver flygning, hvor det ikke har vært noen funn, sier Roland.

Les også: Norge rystet av helikopterkatastrofe

Luftfartstilsynet har innført et midlertidig flyforbud for helikoptre av denne typen, i påvente av videre undersøkelser. Dette dreier seg om et 20-talls helikoptre.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus