Meny

UDI brukte 28 millioner på drosje i fjor

Utlendingsdirektoratets drosjeutgifter økte med over 10 millioner kroner fra 2014 til 2015. Totalt bestilte UDI drosjetransport for over 28 millioner kroner. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utlendingsdirektoratets drosjeutgifter økte med over 10 millioner kroner fra 2014 til 2015. Totalt bestilte UDI drosjetransport for over 28 millioner kroner.

Det viser tall som Utlendingsdirektoratet (UDI) har utarbeidet for VG . Også Aftenposten har fått tallmaterialet som viser at UDI fraktet asylsøkere med ulike transportmidler for til sammen 85,2 millioner kroner i 2015.

Det kom over 31.000 asylsøkere til Norge i fjor, svært mange av dem de siste tre månedene. Det var også mot slutten av året at transportkostnadene økte betydelig.

Les også:  Sør-Varanger truer UDI med rettssak etter asylkrisen

I årets tre første måneder hadde kostnadene til drosjekjøring av asylsøkere allerede passert 13 millioner kroner. I tillegg til drosje fraktes mange også med buss, tog og fly.

– I 2015 økte transportutgiftene betydelig mot slutten av året, mye på grunn av at store grupper nyankomne asylsøkere fortløpende måtte flyttes fra ankomstsentrene og ut til midlertidige asylmottaksløsninger. Disse midlertidige løsningene har UDI den siste tiden jobbet med å avvikle, og flytter fortløpende beboerne der ut til vanlige asylmottak. Det har medført et stort transportbehov også i 2016, skriver presserådgiver Kristian N. Stakset-Gundersen i UDI i en epost til VG.

Les også:  UDI brukte 950 millioner på akuttplasser i fjor - nå skal alle fjernes

Han legger til at antallet asylankomster nå har sunket, og at det betyr mindre behov for transportering til og mellom asylmottak. Skulle det bli et nytt oppsving i asylankomstene, vil situasjonen endre seg igjen.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus