Meny

Oslo får Nordens største T-banenett

Den første T-banen til nye Løren stasjon i Oslo. Pyntet med blomster og skiltet «101» for å symbolisere at Løren stasjon blir Oslos 101. stasjon. Foto: Birgitte Iversen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pyntet med blomster og fullastet med Oslos toppolitikere og andre T-baneentusiaster kjørte den første T-banen mot Løren stasjon fra Stortinget presis klokken 13 søndag.

På den nye stasjonen, som ligger 26 meter under jorden midt i Lørenbyen, ventet kammermusikk og høytidelige taler nede på plattformen og korpstoner, T-bane-kake og pølser og folkefest oppe ved inngangen. Tusenvis av nye boliger er bygget i Lørenbyen det siste tiåret og oppmøtet fra beboerne i området var stort.

Les også: Elbiler får ikke kjøre i kollektivfeltet under veiarbeid i Oslo

Klimavennlig

I tillegg til den nye T-bane-stasjonen har Sporveien også bygget en ny T-banetunnel mellom Økern og Sinsen. Utbyggingen gir Oslo det største T-banenettet i Norden med 101 stasjoner og kobler vest og øst i byen sammen på en ny måte.

– Lørenbanen er det største og viktigste kollektivtransportprosjektet i Oslo på ti år. Det er også en gledens dag for Oslo by som får knyttet til seg enda en ny bydel til T-banenettet, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

– Utbyggingen er en milepæl for utviklingen av nye boligområder i Oslo i Oslo, fastslo byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i sin tale.

Han deltok under åpningen sammen med ordfører Marianne Borgen (SV) og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

– Åpningen av Lørenbanen er et viktig grep for å få enda flere til å reise klimavennlig og gi Oslos innbyggere en enklere hverdag, uttalte Berg til NTB.

Les også: Miljøbyråden vurderer å øke bompengetaksten i Oslo kraftig

Ny sentrumstunnel

Løren stasjon er den første nye T-banestasjonen som er bygget i Oslo på ti år. Berg lover at det ikke skal ta like lang tid før neste kollektiv-nyhet kommer.

– De neste nye prosjektene er å bygge en ny sentrumstunnel og å få på plass Fornebubanen. Vi kommer til å bygge en rekke nye stasjoner de neste ti årene, sier hun til NTB.

Det nye byrådet har ambisjoner om å kraftig fremskynde dagens plan om ny sentrumstunnel innen 2025, men Berg sier det er for tidlig å antyde årstall.

– Vi jobber nå med å få finansieringen på plass og reguleringsplanen må også gjennomføres. Dette gjelder også Fornebubanen, men vi håper å få til både disse og andre viktige kollektivprosjekter til så raskt som mulig, sier hun.

Les også:   Trafikketatene vil halvere transportutslipp innen 2030

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus