Meny

NRK endret artikkel der Malthe-Sørenssen bidro

NRK har endret en av artiklene Geir Selvik Malthe-Sørenssen har bidratt til. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter en gjennomgang av saker der den bedragerianmeldte journalisten Geir Selvik Malthe-Sørenssen har vært involvert, har NRK funnet én artikkel der de mener det er tvil om kildegrunnlaget.

– I vår totale gjennomgang har vi funnet ett oppdrag hvor vi mener det er tvil om kildegrunnlaget. Det dreier seg om et intervju som er publisert på nett i fjor, uttaler programdirektør i dokumentar- og samfunnsavdelingen i NRK, Lars A. Kristiansen, til Nettavisen.

I den aktuelle saken satte Malthe-Sørenssen NRK i kontakt med en kilde kanalen intervjuet om fremskaffing av falske pass, under løfte om anonymitet.

NRK har gjennomgått alle artikler hvor Malthe-Sørenssen har vært involvert, på bakgrunn av at journalisten i februar vedgikk at han fikk en tidligere drapsdømt svensk bruktbilselger til å spille en fiktiv etterretningsagent i forbindelse med forsøket på å få Arne Treholts sak gjenopptatt.

Les også:   Malthe-Sørenssen innrømmer å ha lurt Treholt

Malthe-Sørenssen har fra 2011 til 2014 fått utbetalt minst 255. 000 kroner fra NRK. Ifølge NRKs arkiver har han jobbet som researcher i NRK Brennpunkt. Redaktør Kristiansen har tidligere opplyst til VG at Malthe-Sørenssen de siste årene har vært leid inn som frilanser.

I november i fjor ble Malthe-Sørenssen anmeldt for millionbedrageri. Han oppholder seg for tiden på et hemmelig sted i utlandet.

Bakgrunn:   Hevder tidligere journalist lurte Arne Treholt og hans advokat

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus