Telenor har funnet årsaken til mobilproblemene

Telenors har funnet årsaken til mobilproblemene på fredag. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Telenors har funnet årsaken til mobilproblemene på fredag. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feiltolkning av data fra en annen internasjonal operatør førte til at rundt 1 million Telenor-kunder var uten mobildekning i flere timer fredag, opplyser selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor har analysert den såkalte signaleringen inn til mobilnettet i Norge. Signalering omfatter blant annet informasjon som mobiltelefonen sender for å fortelle hvor den er, for å koble opp samtaler eller for å sjekke epost.

Bakgrunn: Telenor risikerer ny millionbot etter mobiltrøbbel

– Analysen viser at det på tidspunktet feilen oppsto ble sendt uvanlig signalering inn i Telenors nett. Denne uvanlige signaleringen kom fra en annen internasjonal operatør og inneholdt meldingstyper som forekommer svært sjelden, skriver selskapet i en pressemelding.

– Denne sjeldne signaleringen ble feiltolket i programvaren som Ericsson har levert til Telenors mobilnett og medførte at deler av mobiltrafikken stoppet, ifølge selskapet, som opplyser at feilen er rettet.

Les også: Telenor-kundenes databruk er doblet

Vi gjør oppmerksom på at ABC Nyheter eies av ABC Startsiden, som igjen eies av Telenorkonsernet.