Brukollaps skyldes prosjekteringsfeil

Brukollapsen ved Sjoa skyldes en alvorlig prosjekteringsfeil, opplyste Statens vegvesen på en pressekonferanse i Lillehammer fredag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Feilen førte til at en skjøt som føyer sammen to langsgående bjelker på brua, ble kraftig underdimensjonert og bygd med bare 27 prosent av planlagt kapasitet.

Brua skulle tåle en belastning på 65 tonn, men kollapset onsdag ettermiddag da en tømmerbil som veide 31 tonn kjørte over den. Tømmerbilen falt mellom sju og åtte meter rett ned, da brua nesten knakk på midten.

– Brua var så lang at det måtte brukes to limbjelker som måtte skjøtes, og det ble valgt å legge en skjøt midt på brua. Denne skjøten ble for svak og røk på grunn av overbelastning, sa Morten Bjerkaas i entreprenørselskapet Reinertsen AS på pressekonferansen.

Dette er det samme selskapet som i 2014 vedtok en bot på 5 millioner kroner for brukollapsen som kostet to menneskeliv utenfor Trondheim året før.

Se video: Vegdirektoratet forstår at folk blir redde

Oppdaget feilen torsdag

Selve beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet Eilertsen som selv oppdaget feilen og informerte prosjektledelsen om dette torsdag. Opplysningene stemte med det andre eksperter også har kommet fram til.

Allerede 8. oktober i fjor ble det under monteringen av brua oppdaget et avvik på brua. Midt på brua er det beregnet en nedbøyning som skal være på 66 millimeter. Det ble oppdaget at nedbøyningen var på 64 millimeter, men dette ble funnet å være innenfor sikkerhetsmarginen, og derfor ble det ikke gjort mer med avviket, opplyste prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Alle tegninger og beregninger var godkjent, og internkontrollen både i Reinertsen AS og Vegdirektoratet klarte ikke å fange opp feilberegningen, opplyste Bjerkaas som sammen med de andre oppmøte fra prosjektledelsen ga uttrykk for lettelse over at lastebilsjåføren ikke ble alvorlig skadd i ulykken.

Les også: Gransking av brukollaps på Sjoa i gang

Se video: Prosjekteringsselskapet: Utrolig at feilen ikke ble avdekket

Vet ikke hvorfor

– Hvorfor feilen ikke har blitt avdekket i vårt kontrollarbeid, vet vi ikke. Det er fortsatt kort tid siden prosjekteringsfeilen ble påvist – og vi har ikke alle svarene ennå. Dette er noe av det som vi selvsagt skal se på videre framover, sier Marit Brandtsegg, som leder Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.

Det er levert totalt ni bruer i Norge som har lik konstruksjon som denne brua. Statens vegvesen opplyste på pressekonferansen at de fire andre trebroene som er levert til arbeidet med den nye motorveien, er gjennomgått uten at den samme feilen er funnet.

Den kollapsede brua går over den kommende E6 som en ettfelts lokalveibru, og er en del av det nye E6-prosjektet mellom Ringebu og Otta.

Trekonstruksjonen på Sjoa ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer Moelven Limtre har levert til den nye motorveien. Den er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over.

Se hele pressekonferansen i vinduet under:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus