Gransking av brukollaps på Sjoa i gang

En ny limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag da en tømmerbil kjørte over den. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen.
En ny limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag da en tømmerbil kjørte over den. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken til at ei limtrebru over nye E6 på Sjoa i Gudbrandsdalen kollapset onsdag ettermiddag, kan være kjent om få dager. Granskingen startet torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Torsdag har gått med til å vise fram stedet til diverse eksperter og fagmiljøer, for å prøve å komme til bunns i hvordan dette kunne skje. Vi har foreløpig ikke mottatt noe skriftlig fra dem, men vi forventer at det vil komme svar snart, sier prosjektleder for E6-utbyggingen, Øyvind Moshagen, til NTB.

Han sier svaret kan komme i løpet av én til tre dager. Det er både eksperter fra rådgiverfirmaer og interne folk fra Statens vegvesen som skal undersøke den sammenraste brua.

– Men jeg tør ikke å love nøyaktig hvor lang tid dette vil ta, sier Moshagen.

Brua kollapset da en tømmerbil med last som veide rundt 31 tonn, kjørte over den i 14.30-tiden onsdag ettermiddag. Tømmerbilen falt mellom seks og sju meter rett ned da brua knakk nesten på midten.

Lettere skader

Sjåføren ble brakt til sykehus på Lillehammer. Mannen pådro seg lettere bruddskader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av dem som var til stede ved den kollapsede limtrebrua torsdag morgen, var direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS, selskapet som leverte limtrebrua.

– Jeg er her for å være til disposisjon for dem som kommer. Det er opp til Vegvesenet hva som skjer videre, sier Abrahamsen som forteller at det første han tenkte da han fikk beskjeden om ulykken, var om noen var skadd eller omkommet.

Les også: Entreprenør-firma involvert i to bro-ulykker

Ni bruer har samme konstruksjon

Til sammen ni bruer i Norge har lik konstruksjon som limtrebrua som kollapset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kollapsede brua går over den kommende E6 som en ettfelts lokalveibru, og er en del av det nye E6-prosjektet mellom Ringebu og Otta.

Det er til sammen seks limtrebruer på den nye E6-strekningen, som ble bygget i perioden desember 2014 til september 2015, opplyser Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Statens vegvesen har ansvaret for 55 veibruer i tre som per i dag er åpen for allmenn ferdsel. Ni av disse er fagverksbruer i limtre av tilsvarende type som Perkolo bru. Denne brua har en litt spesiell konstruksjonsløsning. Men det har ikke vært bæreevnemessige problemer med slike bruer før, sier Børre Stensvold, leder av bruseksjonen i Vegdirektoratet.

Entreprenørfirma

Det var entreprenørfirmaet Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen av brua. Dette er det samme selskapet som i 2014 vedtok en bot på 5 millioner kroner for brukollapsen som kostet to menneskeliv utenfor Trondheim året før, skrev VG onsdag.

Styreleder Erik Reinertsen sier til NRK at de startet granskningsarbeidet i går kveld.

– Saken i Trondheim hadde ingenting med prosjekteringen av broen å gjøre. Den handlet om understøttelsen av brua før den ble støpt, sier Reinertsen til kanalen.

Trekonstruksjonen ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer Moelven Limtre har levert til den nye motorveien. Den er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over.