Entreprenør-firma involvert i to bro-ulykker

Se video fra ulykkesstedet her

Firmaet som hadde gjort de tekniske beregningene av broen som brøt sammen ved Sjoa, ble bøtelagt etter bro-kollapsen som krevde to liv i Trondheim i 2013.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Onsdag ettermiddag ved 14.30-tiden ble politiet varslet om kollapsen som skjedde da en lastebil kjørte over, opplyser politiet i Gudbrandsdal. Føreren ble skadd og fraktet til sykehus.

– Dette skjedde inne på anleggsområdet. Broen er ikke åpen for fri ferdsel, men brukes av anleggstrafikk i forbindelse med utbyggingen av E6, sier operasjonsleder Ann Karin Sundgården til NTB.

Samme entreprenør

Det var entreprenørfirmaet Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen av broen, skriver VG onsdag kveld. Samme selskap vedtok i 2014 en bot på 5 millioner kroner for brokollapsen som kostet to menneskeliv utenfor Trondheim året før.

– Det er altfor tidlig å si noe om årsakssammenhengen, men broen var dimensjonert for en totallast på 65 tonn. Tømmerbilen veide rundt 31 tonn, sier Øyvind Moshagen, prosjektleder i Statens vegvesen for E6 Biri-Otta til avisen.

Han bekrefter at det var Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen og de tekniske beregningene av broen. Administrerende direktør Erik Reinertsen henviser til Vegvesenet, men bekrefter overfor VG at de har utført prosjektet.

Broen som knakk onsdag over nye E6 er en såkalt fagverksbru i limtre, med en lengde på 49 meter.

Falt 7 meter

Sjåføren av lastebilen ble fraktet til sykehus på Lillehammer. Skadeomfanget er ikke kjent, men mannen behandles for bruddskader, ifølge Gudbrandsdølen Dagningen. Lastebilen falt mellom seks og sju meter rett ned da broen knakk nesten på midten.

Trekonstruksjonen ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer levert av Moelven Limtre AS til den nye motorveien. Den er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over.

– Vi har levert og montert denne broen, men det er Statens vegvesen som har beregnet og konstruert den. Den er én av nærmere 200 trebroer vi har levert opp gjennom årene, men det er første gangen at noe slik skjer, sier administrerende direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS til NTB.

Standardbro

Han reiste onsdag ettermiddag til stedet hvor broen var satt opp sammen med flere andre fra bedriften. Hensikten er å bistå Vegvesenet som umiddelbart startet gransking av ulykken onsdag. Broen er en av totalt seks i tre over nye E6 som skal stå ferdig til høsten. Hele utbyggingen av ny motorvei mellom Fry og Sjoa er stipulert til å koste om lag 7 milliarder kroner.

Abrahamsen sier broen er ulik de andre som også er montert, men at dette ikke er en forklaring på hvorfor det gikk galt. Han håper Vegvesenets gransking vil gi svar på hva som er skjedd.

– Akkurat denne broen er spesiell fordi den har en utforming som er ulik de andre, sier Abrahamsen.

– De andre broene er tradisjonelle buebroer, mens denne var en rektangulær konstruksjon i tre. Dette er standardbroer som har vært bygget i mange år, både i inn- og utland, sier prosjektleder Øyvind Moshagen for E6-utbyggingen på strekningen Biri til Otta, i Statens vegvesen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus