Markert økning i pakkepostskader

Skader på pakker som sendes i posten øker sterkt. På få år har det vært en dobling av erstatningssakene.
Skader på pakker som sendes i posten øker sterkt. På få år har det vært en dobling av erstatningssakene. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skader på pakker som sendes i posten øker sterkt. På få år har det vært en dobling av erstatningssakene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet er aktualisert etter at en privatperson filmet det han oppfattet som svært hardhendt håndtering av post utenfor Elkjøp i Sørlandsparken i Kristiansand.

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge mener at pakkebehandlingen er bra nok, men sier til NRK at de er opptatt av at pakker skal komme uskadd fram og håndteres skikkelig.

Fra 2011 til 2014 har antall klager på pakkeskader økt fra 2.646 til 3.564. Klagesaker som har endt med erstatning er nær fordoblet i samme periode.

Posten oppgir ikke hvor mye de betaler ut i erstatning, siden det ikke er rapporteringspliktig.

Eckhoff mener det ikke er noen grunn til å tro at Posten behandler pakker verre enn før og legger til at antall pakker som sendes hvert år øker på grunn av netthandelen.

Posten Norge har ikke egne posthåndteringskurs og det er heller ikke aktuelt å starte med det.

– Det er ikke veldig vanskelig å løfte en pakke fra et sted til et annet, men vi har løpende dialog om å behandle pakker på en skikkelig måte. Det er det vi lever av, understreker pressesjef John Eckhoff.