Politiet får kritikk for håndtering av trafikkulykker

Politiet er raskt på plass etter alvorlige trafikkulykker. Det er også blant de få lyspunktene i rapporten, som er utført for Riksadvokaten.
Politiet er raskt på plass etter alvorlige trafikkulykker. Det er også blant de få lyspunktene i rapporten, som er utført for Riksadvokaten. Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet rykker raskt ut til alvorlige trafikkulykker, men får hard kritikk for den videre etterforskningen av sakene i en rapport utført for Riksadvokaten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritisk dårlige avhør, manglende styring, ledelse, prioriteringer, kompetanse og kvalitet i arbeidet, samt en etterforskning som ikke er av akseptabel kvalitet. Det er bare noen av funnene i rapporten, som analyserer dødsulykker og straffesaksbehandlingen i trafikkulykker i 2012.

– Det er en dramatisk rapport med veldig mange negative funn. Jeg er ikke overrasket over at det ble noen negative konklusjoner, men at det ble så omfattende er jeg overrasket over, sier riksadvokat Tor-Aksel Busch til NTB.

Han varsler nå et felles direktiv fra Politidirektoratet (POD) og Riksadvokaten til landets politimestre med umiddelbare tiltak basert på funnene i rapporten.

– Funnene i rapporten er såpass oppsiktsvekkende at det er viktig at politidistriktenes ledelse umiddelbart tar fatt i dette, sier riksadvokaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ap-politiker skulle snakke om trafikksikkerhet - mistet førerkortet

– Lavt prioritert

En arbeidsgruppe har gjennomgått politiets håndtering av 231 alvorlige trafikkulykker i 2012, året da politiet hadde fått beskjed om å prioritere nettopp dette.

Av dødsulykkene med overlevende gjerningsmann ble 39 prosent av sakene henlagt. I flere tilfeller ble gjerningsmannen aldri avhørt, heter det i rapporten.

I flere saker konkluderte politiet med at ulykken var et selvmord, uten at saken var etterforsket.

– Dette er gjennomgående lite prioriterte saker. Arbeidet på åstedet, med polititegning og sakkyndig likundersøkelse, mener jeg er svært sentralt, sier politiadvokat Kristin Bjelkemyr-Østvang, som har sittet i arbeidsgruppen, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også funnene om avhør bekymrer henne. I halvparten av sakene var avhørene av «kritisk dårlig» kvalitet, og i 70 prosent av dødsulykkene tok ikke politiet alkoholtest, ifølge rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

POD tar Riksadvokatens kritikk på alvor.

– Rapporten tegner et alvorlig og viktig bilde. Dette vil bli fulgt opp, sier fagdirektør Atle Roll-Matthiesen.

Les også: Politimester: – POD ba meg tie i Stortingets høring om 22. juli

– Ikke holdbart

Både Busch og Roll-Matthiesen understreker behovet for et etterforskningsløft. POD kommer allerede før jul med et utkast til en handlingsplan som så skal følges opp av Justisdepartementet.

– Jeg håper selve handlingsplanen kan foreligge ikke veldig langt utpå nyåret, sier Busch.

Hårek Elvenes (H) fra Stortingets justiskomité sier kritikken av politiets etterforskningsarbeid ikke er ukjent.

– Vi ser gang på gang at etterforskningsledelsen svikter. Det er ikke holdbart, sier han, og peker på at politireformen vil gi færre politidistrikter og sterkere etterforskningsmiljøer.

– Etterforskningsfaget skal gjennom et helt nødvendig løft, varsler han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Politiet brukte konsulenter for en halv million kroner hver dag

Foreslår tiltak

I rapporten foreslås en rekke tiltak som kan bedre kvaliteten på politiarbeidet i forbindelse med trafikkulykker.

Blant annet mener arbeidsgruppen det er nødvendig å bygge opp et nasjonalt fagmiljø for etterforskning og påtalearbeid av de alvorligste trafikkulykkene.

Av praktiske tiltak foreslår arbeidsgruppen at det må gjennomføres avhør i forhold til instruks og sakkyndig likundersøkelse av flere trafikkofre.

Det skisseres også flere tiltak for å styrke kompetansen til polititjenestemenn som jobber med trafikkulykker.


Les også:

POD: – Nye politimestre trenger ikke ha politierfaring

– Politiet i Oslo ikke rustet for kriser

Rapport om trafikkulykker:

Noen av de viktigste funnene i rapporten om politiets etterforsknings- og påtalearbeid i totalt 231 alvorlige trafikkulykker i 2012:

* Uakseptabel kvalitet på polititegninger i halvparten av sakene.

* Manglende alkotest i 70 prosent av dødsulykkene.

* Kun seks politidistrikter oppga at de hadde en plan for etterforskningen.

* Kritisk dårlige avhør i halvparten av sakene.

* Dødsulykker henlagt uten at det er tatt avhør av gjerningsmannen.

* En etterforskning som ikke er av akseptabel kvalitet i 50 prosent av alle henlagte dødsulykker.

* Manglende sakkyndig likundersøkelse i saker med betydning for påtalespørsmålet.

* Rekonstruksjon i kun ti saker i utvalget.

* Unødvendig lang saksbehandlingstid, flere krenkelser av Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK).

(Kilde: Rapporten «Analyse av dødsulykker og straffesaksbehandlingen i trafikksaker»)