McDonald's roses for å slippe rapport om norsk landbrukMcDonald's roses for å slippe rapport om norsk landbruk

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

McDonald's i Norge gir torsdag ut en rapport om burgerkjedens bidrag til det norske landbruket. Tiltaket høster ros fra norske bønder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten «Vårt bidrag» skal beskrive McDonald's bruk av og engasjement for norsk landbruk og norske bønder. Det er første gang McDonald's i Norge gir ut en slik rapport, skriver Nationen.

Rapportslippet blir godt mottatt av Bondelagets leder Lars Petter Bartnes og Tor Jacob Solberg, som i fjor ble kåret til årets unge bonde.

– At en global aktør som McDonald's bruker en så stor andel norske råvarer i produktene de selger i Norge, har stor betydning for landbruket. Det er bra at de synliggjør deres satsing på norske råvarer i en egen rapport. Det betyr at McDonalds ser at «norsk» er et kvalitetsstempel og noe forbrukerne er opptatt av, mener Bartnes.

– Vi må huske hvor mye mat McDonald's faktisk selger. At de kan være med å skape et positivt engasjement er virkelig bra. Bønder bør ta til seg hvor mye McDonalds har jobbet med dette, og at de verdsetter og ser nytten av at vi produserer mat til den kvaliteten vi gjør. De har lagt lista ganske høyt for seg selv, og jeg håper flere vil gjøre som dem, sier Solberg.