Russiske terrorofre jobbet for Norge

Radisson-hotellet i den maliske hovedstaden Bamako ble angrepet av terrorister fredag 20. november. Seks av ofrene var russiske, og arbeidet for det norske Forsvaret.
Radisson-hotellet i den maliske hovedstaden Bamako ble angrepet av terrorister fredag 20. november. Seks av ofrene var russiske, og arbeidet for det norske Forsvaret. Foto: Joe Penney / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Seks av de russiske statsborgerne som ble drept i terrorangrepet i Mali forrige uke, var i landet på oppdrag for det norske forsvaret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De fraktet store mengder militært materiale fra Norge til Mali, for over nyttår etableres det norske Hercules-bidraget i landet, sier talsperson for Forsvarets Operative Hovedkvarter, oberstløytnant Ivar Moen, til NTB.

Det norske transportflyet skal bidra i den pågående FN-operasjonen med forsyninger og personell, fra og med 1. januar 2016. De seks russerne arbeidet med å frakte utstyr for Forsvaret, sammen med seks landsmenn, for det russiske flyselskapet Volga-Dnepr Airlines.

Tidlig fredag morgen slo gjerningsmenn til mot Radisson Blue Hotel i den maliske hovedstaden Bamako. 170 gjester befant seg på hotellet, og før sikkerhetsstyrker fikk kontroll over situasjonen, var 19 personer døde.

Ikke ansvarlig

De seks som overlevde terrorangrepet, er ifølge det russiske flyselskapet sendt tilbake til Russland, skriver NRK , som først omtalte saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til NTB sier oberstløytnant Moen at de tolv nasjonene som deltar i det multinasjonale samarbeidet i Mali, har sendt en kondolanse til de pårørende. Utover dette har ikke Forsvaret noe ansvar for dem.

– Vi fordømmer hendelsen og har gitt uttrykk for sterk medfølelse med de pårørende, men oppdraget var avsluttet dagen i forveien. Så noen ytterligere tiltak vil ikke bli gjort fra vår side, sier han.

Helt vanlig

Sivile transportkontraktører utfører jobber for FN hele tiden. FN legger ut jobber på anbud, og er nødt til å velge det billigste tilbudet som fyller alle kriterier. Dette gjøres for å spare penger. Å for eksempel bruke egne militære transportfly, som Hercules, er mye dyrere.

Det russiske flyselskapet Volga-Dnepr Airlines har spesialisert seg på slike oppdrag. De har en flåte bestående av ti av et av verdens største transportfly, Antonov An-124.

FNs sikkerhetsråd anser situasjonen i Mali for å utgjøre en trussel mot internasjonal fred, og vedtok i 2013 å opprette en FN-operasjon i Mali (MINUSMA).

Norge skal fra og med nyttår bidra med et transportfly, som skal ha base på flyplassen i Bamako. I første omgang varer det norske bidraget i ti måneder.