Air Baltic-kapteinen: – Tenkte kanskje jeg ville få en bot

Rettssaken mot kapteinen som skulle fly Air Baltics rute fra Oslo til Kreta tidlig i august startet torsdag. Aktor, politiadvokat Camilla Ek Sørensen, ser alvorlig på hendelsen. Her under rettssaken mot de øvrige besetningsmedlemmene i august.
Rettssaken mot kapteinen som skulle fly Air Baltics rute fra Oslo til Kreta tidlig i august startet torsdag. Aktor, politiadvokat Camilla Ek Sørensen, ser alvorlig på hendelsen. Her under rettssaken mot de øvrige besetningsmedlemmene i august. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kapteinen som er tiltalt for å ha vært beruset da han skulle fly Air Baltics rute fra Oslo til Kreta i august, mener han ikke drakk alkohol de siste åtte timene før avgang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kapteinen møtte torsdag i Øvre Romerike tingrett og erkjente seg delvis skyldig etter tiltalen.

Ifølge Romerikes Blad erkjente han å ha vært påvirket av alkohol, men hevder han ikke følte seg beruset da han gikk om bord i flyet som skulle frakte over 100 passasjerer til Kreta.

– Jeg mener selv at jeg bare drakk cola etter at vi forlot uteområdet og senere baren, sa han i tingretten, der det er satt av to dager til saken.

Han mener han ikke inntok alkohol de siste åtte timene før han skulle starte på jobb. Det mener påtalemyndigheten at han gjorde. Da han ble avhørt i august mente han det ble drukket whisky fire–fem timer i forveien.

Bakgrunn: Flybesetning promilletatt før Kreta-flygning

Trodde han skulle få bot og returbillett

Den latviske kapteinen er tiltalt for brudd på luftfartsloven fordi han var beruset mens han forsøkte å gjøre tjeneste på et luftfartstøy. Han er også tiltalt for å ha drukket alkohol mindre enn åtte timer før tjeneste og for ikke å ha oppfylt sitt ansvar som kaptein. Det vil si at han skulle ha passet på at besetningen var skikket til å fly og ikke stilte beruset på jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blodprøvene viste at kapteinen hadde 0,54 i promille.

I tingretten torsdag sa kapteinen at han ikke så for seg at han kunne få en streng straff.

– Jeg tenkte kanskje jeg ville få en bot og så bli sendt hjem til Riga som passasjer, forklarte han ifølge Romerikes Blad.

Les også: Air Baltic-styrmann dømt til seks måneders fengsel

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– La ikke merke til at kollega var beruset

Kapteinen har sittet i varetekt siden han ble pågrepet i begynnelsen av august.

Aktor, politiadvokat Camilla Ek Sørensen, mener det er et vel så viktig poeng at han ikke oppfylte sitt ansvar som kaptein som at han var beruset på jobb.

– Han har et særskilt ansvar for å sørge for at de andre er skikket for å delta på flygningen. Straffenivået for dette tiltalepunktet er nesten like høyt som for beruselse, sa Sørensen til NTB onsdag.

I retten forklarte kapteinen at han verken la merke til at styrmannen var ustø eller luktet alkohol.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Styrmannen hadde 1,35 i promille, mens de to kabinansatte hadde henholdsvis 0,91 og 0,55.

Hun sier de endelige blodprøveresultatene viser en promille på 0,54 for kapteinen, 1,35 for styrmannen og 0,91 og 0,55 for de to kvinnelige kabinansatte i saken.

– Ser ingen fremtid

Andrepiloten, som hadde 1,35 i promille, ble dømt til seks måneders fengsel. Han har anket straffeutmålingen.

Sørensen ønsker ikke å si noe om hva påstanden vil komme til å bli for kapteinen, men mener det er naturlig at den bil bli høyere enn for andrepiloten.

– Som kaptein har han et overordnet ansvar for flygningen. Det følger at brudd på luftfartsloven på dette punktet, skal straffes strengt.

Den 50 år gamle kapteinen er oppsagt, og fortalte i retten at det er katastrofalt for ham.

– Min kone er uten arbeid. Min datter på 18 år er student, men utdannelsen er kostbar. Jeg kan neppe få ny jobb i Europa. Foreløpig ser jeg ingen fremtid, sa han.

Rettssaken avsluttes fredag.