Meny

Regjeringen gir klarsignal til Ringeriksbanen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reisetiden mellom Oslo og Bergen kan kortes ned med én time med ny Ringeriksbane. Sammen med ny E16 skal prosjektet koste 26 milliarder kroner, og nå har regjeringen gitt klarsignal.

I tillegg til jernbaneutbyggingen, skal E16 bygges ut mellom Hole og Hønefoss. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbaneverket og Statens vegvesen om å planlegge veien og jernbanen som ett prosjekt.

Målet er at byggingen starter i 2019, og veien og jernbanestrekningen skal være ferdig i 2024.

– Prosjektet har vært snakket om i mange år. Nå gjør vi noe med det. Det betyr at vi setter i gang en planlegging som gjør at vi kanskje kan ha byggestart i 2019, sa statsminister Erna Solberg da hun la fram nyheten på Sundvollen i Hole kommune søndag ettermiddag.

Ny stasjon

Jernbaneutbyggingen skal blant annet få ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med én time.

– Vi trenger å utvide Oslo-regionen med flere boligområder. De som bor på Ringerike kan komme raskere inn til byen med en kortere bane. Det vil gi en helt annen regional utvikling her, sa Solberg, som presenterte planen sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), finansminister Siv Jensen (Frp), Venstre-leder Trine Skei Grande og KrF-leder Knut Arild Hareide.

Statsministeren understreket at jernbaneutbyggingen er viktig for at Norge skal nå klimamålene.

– Vi har klare målsettinger om mindre utslipp, og da bør det gå via bane og ikke via vei når man utvider en slik region, framholdt hun.

Kritiske

SV er glad for at regjeringen vil bygge ut Ringeriksbanen, men reagerer på at det samtidig skal bygges ny motorvei.

– Venstre og regjeringen gjennomfører nå den største raseringen av et viktig våtmarksområde i manns minne, noe som vil vekke reaksjoner internasjonalt, sier SVs samferdselspolitiske talsperson Heikki Eidsvoll Holmås.

Også flere av miljøorganisasjonene reagerer.

– Dette er en togsatsing uten et eneste fnugg av miljøgevinst. Når man bygger ut vei og bane parallelt forsvinner klimaeffekten, utslippene fra ny biltrafikk på større vei vil overgå de eventuelle utslippskuttene man kunne fått av nytt dobbeltspor, sier Gaute Eiterjord, nestleder i Natur og Ungdom.

– Dette er svært bekymringsfullt og er nok et bevis på at naturvernhensyn overkjøres stadig oftere, mener Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

Vurderer alternativer

Traseen til Ringeriksbanen og E16 skal i hovedsak følge anbefalingen som Jernbaneverket og Vegvesenet la fram tidligere i år. Jernbanen vil stort sett gå i tunnel fra Sandvika til Sundvollen, der det er planlagt en ny stasjon. Herfra skal vei og bane krysse Kroksund og gå i felles trasé mot Hønefoss. Ringeriksbanen skal bygges med dobbeltspor.

Regjeringen har samtidig bedt Jernbaneverket og Statens vegvesen om å gjennomføre et forprosjekt for å se nærmere på tre alternative traséføringer på en del av strekningen med store kultur-, landbruks- og naturverdier.

Alternativet med jernbanetrasé over Åsa er lagt bort.

Les også: Tåke skaper for­sin­kel­ser på Gar­der­moen

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus