Meny

Petter Northug: – Jeg kommer til å være i kalasform

I FORM: Petter Northug er som vanlig offensiv. Skiesset garanterer at storformen er på plass når OL braker i gang i begynnelsen av februar. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Petter Northug mer eller mindre garanterer at han er i kalasform når første OL-øvelse går av stabelen i Sotsji 9. februar.

Fredag trente han en hurtighetsøkt på stadion i Seiser Alm. Det skjedde i minus åtte grader en drøy kilometer unna det norske løperhotellet Steiger-Dellai, som OL-troppen i langrenn benytter på det tradisjonelle høydeoppholdet i forkant av lekene i Sotsji.

Northug var sitt gamle jeg. Han smatt elegant unna fotografene på tur ut i løypa, og på stadion måtte man et godt stykke for å finne ham.

Men der var han, og han sprudlet.

Glemt er de mange ukene med trening han gikk glipp av i høst. Optimismen er på plass igjen. Usikkerheten borte.

Les også: Dette kan du gjøre i Sotsji

Her er det komplette OL-programmet

Alt riktig

– Jeg har fått trent bra den uka her, og dette er på en måte den siste jeg uka jeg kommer til å trene bra før OL starter. Den siste uka i sesongen også. Jeg er sikker på at jeg har gjort alt riktig ut fra de forutsetningene jeg har, og jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å være i kalasform når OL starter, sa Northug til NTB.

– Du er kjent som selve eksperten på å komme i form?

– Jeg kjenner at jeg er trygg på det jeg gjør. Jeg vet hvordan jeg skal komme i form, og det har jeg klart igjen. Jeg kjenner ti dager i forkant at formen er bra foran OL. Men i likhet med i Davos i forkant av VM i fjor, da jeg ble nummer 30, så kan jeg ikke garantere at det går bra i de to løpene i Toblach til helgen. Alt er lagt opp til at det skal gå fort i den første distansen i OL. Og da skal jeg gå fort ut OL også.

Les også: Sotsjis borgermester godtar ikke homofile

Ikke avgjort

Etter NM-dagene fastslo Northug at det ville bli fire eller seks løp i OL. Det er ikke kommet noen endring på det i løpet av dagene i høydeeldoradoet Seiser Alm.

– Nå blir det tremil søndag (9. februar) og en sprint tirsdag (11. februar). Da har du på en måte en status på hvordan kroppen er og hvordan du føler deg. Ut fra min plan tror jeg at jeg restituerer fort, og da kan jeg gå alle løpene, men man må ha plan B, C og D om ikke alt går etter planen i starten.

Går alt som planlagt kan det bli et nytt godt OL for Northug. De siste dagene i høyden blir avgjørende.

– Hvilke personer hører du mest på når det gjelder høydetrening?

– Mest på min egen erfaring og det jeg har gjort før i forkant av mesterskap. Jeg kikker i planer og gjør det «safe». Jeg har turt å kjøre litt tøffere den uka her. Det har vært målet mitt. Jeg har kjørt litt «safere» før den første uka i et høydeopphold på grunn av at jeg har vært i bedre form og hatt et bedre grunnlag. Nå må jeg litt tilbake til den gode, gamle barkmarkstreningsmetoden, få trent litt mage, rygg, styrketrening. Få inn litt alt på en uke.

Bruser

– Det gikk unna på tirsdagens økt?

– Vi prøvde å kjøre litt hurtighet. Vedlikehold av farten. Litt korte drag for min del for å få inn den rette følelsen. Det føltes bra. Klart at når jeg samtidig vet at formen kommer, så føler du at du bare går og bruser og venter på at korken skal åpnes.

– Og da har du mest lyst til å vinne i OL?

– Femmila, sprinten og ikke minst ta tilbake gullet på stafetten som vi rotet bort i Vancouver. Et OL-gull. Det er målet. Det er tøft og du skal ha flyt, men det er absolutt målet.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus