
Flere starter medieabonnement i forbindelse med coronakrisen

Flere personer har startet å abonnere på en avis, TV-kanal eller strømmetjeneste under coronakrisen enn andelen som har sagt opp, viser en ny undersøkelse.
13 prosent har startet, eller vurderer å starte, minst ett medieabonnement i forbindelse med coronautbruddet, viser undersøkelsen fra Medietilsynet.
8 prosent har startet et nytt abonnement på avis, TV eller strømmetjenester, mens sju prosent vurderer et nytt abonnement.
– I en krisesituasjon har mediene en svært viktig rolle, både når det gjelder å formidle viktig informasjon, få fram ulike syn og stille kritiske spørsmål. Når vår undersøkelse viser at flere har startet enn sagt opp et medieabonnement i forbindelse med coronakrisen, underbygger det medienes betydning i en slik situasjon, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ifølge undersøkelsen har 10 prosent sagt opp, eller vurderer å si opp, minst ett medieabonnement i forbindelse med coronautbruddet. 5 prosent har sagt opp minst et abonnement, mens 6 prosent vurderer oppsigelse.
Undersøkelsen ble gjennomført den første uken i april.