Flere starter medieabonnement i forbindelse med coronakrisen

Flere har startet et abonnement på en avis, TV-kanal eller strømmetjeneste enn andelen som har sagt opp. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Flere har startet et abonnement på en avis, TV-kanal eller strømmetjeneste enn andelen som har sagt opp. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Flere personer har startet å abonnere på en avis, TV-kanal eller strømmetjeneste under coronakrisen enn andelen som har sagt opp, viser en ny undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

13 prosent har startet, eller vurderer å starte, minst ett medieabonnement i forbindelse med coronautbruddet, viser undersøkelsen fra Medietilsynet.

8 prosent har startet et nytt abonnement på avis, TV eller strømmetjenester, mens sju prosent vurderer et nytt abonnement.

– I en krisesituasjon har mediene en svært viktig rolle, både når det gjelder å formidle viktig informasjon, få fram ulike syn og stille kritiske spørsmål. Når vår undersøkelse viser at flere har startet enn sagt opp et medieabonnement i forbindelse med coronakrisen, underbygger det medienes betydning i en slik situasjon, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Ifølge undersøkelsen har 10 prosent sagt opp, eller vurderer å si opp, minst ett medieabonnement i forbindelse med coronautbruddet. 5 prosent har sagt opp minst et abonnement, mens 6 prosent vurderer oppsigelse.

Undersøkelsen ble gjennomført den første uken i april.