Mediebransjen ber om 1 milliard i krisehjelp

Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, ber om 1 milliard kroner til mediebransjen under coronakrisen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, ber om 1 milliard kroner til mediebransjen under coronakrisen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediene trenger en krisepakke på 1 milliard kroner for å overleve coronakrisen, mener Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har bedt kulturministeren om tiltakspakken.

600 millioner kroner skal gå til å dekke bortfallet av annonseinntekter, 100 millioner kroner til ekstra mediestøtte som favner bredere enn dagens produksjonstilskudd, og 300 millioner kroner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgiften de neste fire månedene, mener MBL.

– Trafikktallene og behovet for journalistikk har aldri vært så stort som nå, og paradoksalt nok sammenfaller dette med en dramatisk nedgang i annonseringen, sier direktør Randi S. Øgrey i MBL.