Netflix får flere abonnenter, men spår tregere vekst

Strømmetjenesten Netflix sier flere millioner tegnet abonnement verden over i forrige kvartal, men selskapet venter seg hardere konkurranse om seerne framover og skrur ned forventningene. Foto: Jenny Kane / AP / NTB scanpix
Strømmetjenesten Netflix sier flere millioner tegnet abonnement verden over i forrige kvartal, men selskapet venter seg hardere konkurranse om seerne framover og skrur ned forventningene. Foto: Jenny Kane / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Strømmetjenesten Netflix sier flere millioner tegnet abonnement verden over i forrige kvartal, men venter seg hardere konkurranse om seerne framover.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Netflix skrur derfor ned forventningene for første del av 2020.

Den globale strømmegiganten overgikk likevel forventningene for fjerde kvartal i 2019 med en fortjeneste på 587 millioner dollar, nær 5,3 milliarder norske kroner. Det er en inntektsvekst på 31 prosent fra i fjor og bringer den samlede omsetningen til 5,5 milliarder dollar i fjor.

Suksesseriene «Stranger Things», «The Crown» og «The Witcher» bidro til at Netflix fikk 8,8 millioner nye abonnenter i fjor, og selskapet har nå til sammen 167 millioner betalende kunder. Veksten er likevel svakere enn ventet i Nord-Amerika.

Resultatet fikk Netflix-aksjen til å falle i etterhandelen på New York-børsen, før den steg med 2,2 prosent.

Netflix sier forventningen i første kvartal i år ligger på sju millioner nye abonnenter. Årsaken er prisvekst og sterkere konkurranse globalt.

– Vi prøver å være forsiktige og tenke på hvordan det påvirker virksomheten, sier økonomisjef Spence Neumann.

Personvernpolicy