Omsetningen i De norske Bokklubbene halvert siden 2012

Omsetningen i De norske Bokklubbene er halvert de siste seks årene.
Omsetningen i De norske Bokklubbene er halvert de siste seks årene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen i De norske Bokklubbene falt i fjor med 7,5 prosent til 211,7 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den fallende omsetningen er et resultat av synkende medlemstall, og det er en utvikling vi har sett over flere år, sier administrerende direktør Kari Møller i De norske Bokklubbene til Finansavisen.

I 2012 var omsetningen på 446,5 millioner kroner, altså dobbelt så mye som i 2018.

– Med de bransjeendringene og endringene i rammebetingelser vi har hatt, kommer ikke nedgangen overraskende, sier Møller.

Fram til 2005 fikk bokklubbene gi sine kunder 25 prosent rabatt på nye bøker. Etter dette ble rabatten halvert til 12,5 prosent.

– Men så langt i år har vi bare hatt en svak nedgang i medlemstallene, og det er vi godt fornøyd med, sier Møller.

Bokklubben Nye Bøker er fremdeles den mest populære. Bokklubbenes medlemsmasse er kvinnedominert, og gjennomsnittskunden er like under 50 år.