Nå er det lov med produktplassering på radio

Etter en endring i kringkastingsloven er det nå tillatt med produktplassering i radio.
Etter en endring i kringkastingsloven er det nå tillatt med produktplassering i radio. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Produktplassering i radiosendinger er nå lov etter at Stortinget denne uka vedtok endringer i kringkastingsloven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden 2013 har det vært tillatt å drive markedsføring gjennom å plassere produkter i redaksjonelle programmer på TV og i audiovisuelle bestillingstjenester, som for eksempel gjennom videoblogging på YouTube.

Nå er det åpnet for produktplassering i radioprogrammer etter at Stortinget onsdag vedtok en endring i kringkastingsloven.

I regjeringens innstilling til Stortinget står det at det ikke er noen saklig grunn til å forskjellsbehandle radio, fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester når det kommer til produktplassering. Dette har også Medietilsynet tatt til orde for, som vil få i oppgave å føre tilsyn med radiosendingene.

– Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Endringen fører også til at radioaktører vil kunne tilby realsponsing med premier verdt mer enn 10.000 kroner.

Produktplassering i TV-sammenheng kan være alt fra programledere med bekledning fra et spesielt merke, til mat fra en dagligvarekjede, som har betalt for plassering på Tv-skjermen. Plasseringen merkes med en liten P i hjørnet av skjermen.

Medietilsynet opplyser om at også radioprogrammer som inneholder produktplassering må merkes på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, samt når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.