Velment råd fra en TV-slave:Hvorfor ikke få med seg BBC som fast partner, NRK?

NRK kan ha mye å tjene på et tettere samarbeid med BBC, mener kommentatoren.
NRK kan ha mye å tjene på et tettere samarbeid med BBC, mener kommentatoren. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hjelper ikke på lommeboken at lisensen «forsvinner». I løpet av 2020 er du trolig kunde av en ny strømmetjeneste. NRK bør dra til London for å planlegge fremtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Martin Huseby Jensen
Journalist, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

TV-hverdagen er blitt vill. Og det handler om å tilpasse seg. For oss forbrukere blir det med ett dyrere, selv om NRK-lisensen går inn i statsbudsjettet og gjør bunken med regninger umiddelbart litt mindre. For samtidig vil den vokse på andre måter.

Vi har etter hvert begynt å leve livene våre digitalt. Og vi synes ikke lenger bekymret for å legge igjen opplysninger hos flere for å kjøpe en tjeneste på nett. Er du under 60 år, har du garantert en eller flere abonnement. Netflix. Sumo. HBO. Spotify. Viaplay. Dplay. Kanskje DN i helgen. Aftenposten eller lokalavisen. Noen brukeropplevelser deles med familie og venner. Og så er det NRK. Mer om dem litt senere.

Først: Disney. De er like om hjørnet med strømmetjeneste.

Donald og Mikke. Disneyland. De tidlige popkulturelle referansene fra vi var små. De store fortellingene polert og tilpasset publikumet for å oppnå best mulig margin. Snøhvit og Ariel. Så kjøpte de Pixar og fikk Toy Story og Monsters Inc. Disney liker å kjøpe, det vil merkes i strømmetjenesten deres. Lommeboken bugner. Barnebarnet til Roy Disney har protestert på lønnen til konsernets toppsjef (se til høyre). Hun kaller den kvalmende. Roy skapte Disney-konsernet sammen med den litt mer kjente broren Walt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De sikret seg Lucas Film. Du vet: Luke, Leia, Darth og Han Solo. Deretter Marvel. Kanskje har du nettopp sett Endgame. Dette er Disney gode til - å tjene penger. Endgame kostet 3,2 milliarder kroner å produsere. Den har vært på kino i snart en måned og hadde mandag spilt inn nesten 24 milliarder. Det blir butikk av slikt. I tillegg kommer også alskens varer knyttet til filmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tjenesten som vil ha alle ovennevnte - og en drøss til - vil for barnefamilier tett på umulig å holde seg unna.

Det stopper selvsagt ikke der. Vi snakker om Walt Disneys arv. Sinna Donald og omsorgsfulle Mikke. Det mest avgjørende kjøpet gjorde Disney i fjor. Det kostet dem 652 milliarder kroner da de kjøpte omtrent halvparten av Rupert Murdochs arv - 21st Century Fox. Den er ikke så hyggelig, som du kan lese mer om her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med den australsk-amerikanske mogul-familien på eiersiden får Disney tilgangen til et enormt TV- og film-arkiv. M*A*S*H. Simpsons. Deadpool. Titanic. Og Avatar som holder verdensrekord på billettsalg med 25,5 milliarder kroner.

I løpet av 2020 er vi mange som har kastet oss på Disneys nye tjeneste. Den kommer en måned før jul i år. Men på ett punkt blir det for mange strømmetjenester. Men det er en vi trenger. En tjeneste vi betaler for. NRK.

Fortsatt kommer NRK i all hovedsak som vanlig TV, radio eller nettside inn i hjemmet. Vi trenger NRK, og NRK trenger flere å støtte seg til. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen bør, men jeg mistenker at han allerede har vurdert strømmesamarbeid med BBC. BBC som paraply ut til andre lisenskringkastere. Tre amerikanske multinasjonale selskap er blitt tonegivende i levende bilder med lyd, pakket godt inn, i den norske hverdag. Snart kommer et til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TV er blitt den kulturelle normen. Vi deler serieopplevelser og anbefalinger. Vi deler livet til fiksjonelle skikkelser.

NRK gjør en god jobb. Og de gjør seg fortjent til budsjettet. Selv om det er mye og det føles urettferdig for andre. Det produseres mye godt innhold fra NRKs mange kontor rundt om i Norge. Godt og unikt innhold bør dyrkes og gi oss det vi betaler for. Og så kan de kommersielle ta seg av gjengivelsene. Det tinger at NRK tenker annerledes om journalistikken sin. At de ikke lenger bruker tid og ressurser på å gjengi andre - eller løpe med på alle fellessakene, men leter opp egne spennende fortellinger. Slik det i økende grad synes at de prioriterer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men i kampen mot de globale aktørene trenger NRK flere å stå sammen med. NRK og dens nordiske søstre samarbeider tett, på produksjoner og kjøp av rettigheter. Men hvorfor ikke ta det ett skritt lenger? Hvorfor ikke få med seg BBC som fast partner? Vi snakker om verdens største TV-selskap. Med serier og innhold vi kjenner godt. På NRK, men også hos de kommersielle konkurrentene. I konkurransen om oppmerksomheten må NRK få mulighet til å utvikle seg, som en tydelig leverandør av bilder og lyd knyttet opp til underholdningsskjermene hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble mye om TV, og det ble mye om underholdning. Hvorfor? Fordi TV er blitt den kulturelle normen. Vi deler serieopplevelser og anbefalinger. Vi deler i korte perioder livet til fiksjonelle skikkelser.

Det begynte med Sopranos og West Wing. Vi snakket om det som hadde skjedd i lunsjen mandagen etter. Ikke så fritt som nå, men dog. Så kom de som perler på snor. Sex and the City. Six Feet Under. Mad Men. Breaking Bad. The Wire. Homeland. Igjen, listen er for lang. Men du husker garantert fire av de sju nevnt over. Denne uken kan det virke som om den kulminerer med den aller siste episoden av Games of Thrones.

Mr. Robot og After Life. Mine favoritter nå. Og så Legion. Men det store antallet TV-serier jeg har sett siden Sky Channel i 1986 og frem til i dag, er grunnen til at jeg er en TV-slave. Sky var eid av Rupert Murdoch, men nå tar Disney over. Kanalen ble sendt på satellitt fra England. Og gjør det fortsatt, men det er en helt annen episode.