For Ahnhem handler krim om konflikten mellom liv og død
Motiv X er en ny heseblesende thriller fra Stefan Ahnhem. – I de fleste bøker og serier går det bra til slutt. I min kontrakt med leseren finnes ikke den paragrafen, sier forfatteren.
Stefan Ahnhem har mer enn 20 års erfaring som manusforfatter, og står bak manus til de populære svenske krimseriene Wallander og Irene Huss. Hans første bok, «Offer uten ansikt», ble Sveriges mestselgende debut i 2014. Nå er han aktuell med «Motiv X», den fjerde og siste boken i den populære serien om politietterforsker Fabian Risk.
– Har du alltid vært glad i bøker?
– Nei, som barn var jeg sent ute med både å lese og skrive. Den første boken jeg leste selv var Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren. Jeg leste ofte høyt for meg selv, og kunne ta lange pauser midt i en side. Men jeg har alltid vært en god historieforteller, og kunnet fremføre en fortelling på en spennende måte, sier han til ABC Nyheter.
Som manusforfatter startet Ahnhem med komedie og sitcom, men etter å ha jobbet med en filmadaptasjon av Karin Fossums «Den som frykter ulven» kjente han seg trukket mot spenning.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg føler at jeg forstår meg på denne sjangeren, hva publikum er redde for og håper på. Som mennesker er vi interesserte i konflikt og drama. Sitter man på restaurant og noen ved nabobordet krangler stopper man opp for å høre etter. I krim handler det om konflikt på sitt mest intense, nemlig konflikten mellom liv og død.
Nytt møte med Fabian Risk
I «Motiv X» møter vi igjen Fabian Risk, som er opptatt med uro og kriser i sin egen familie. Men da et brutalt drap på en ung gutt fra Syria etterfølges av flere tilsynelatende usammenhengende drap blir han dratt inn i etterforskningen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Hvordan ble karakteren Fabian Risk til?
– Jeg hadde jobbet mye med Kurt Wallander, og var lei av gamle, bitre og alkoholiserte menn i middelalderen. Jeg ville skape en yngre og mer moderne karakter, som er midt i livet og kanskje litt mer naiv. Kurt Wallanders antitese, eller kanskje han som 20 år yngre.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Du skildrer også morderens tanker. Hvordan er det å gå inn i en slik persons hode?
– Jeg veksler ofte mellom mange synsvinkler, og det er veldig interessant å gå inn i karakterene. Mye er ren logikk, og man henter fra seg selv – også til de onde karakterene. Hvordan er det logisk at denne personen tenker? Hvordan resonnerer den? Hva slags motivasjon ligger bak?
– Et av bakgrunnstemaene i «Motiv X» er rasisme. Er det en grunn til at du valgte akkurat det?
– Det er jo veldig aktuelt i dag, men jeg hadde egentlig ingen ambisjon om å være politisk. Min hovedagenda er å skildre karakterenes liv, underholde og fengsle leseren, og kanskje få personen til å reflektere litt. Men det var en linje som vokste seg sterkere mens jeg skrev, så boken ble nok mer politisk enn jeg hadde tenkt.
Stefan Ahnhem:
- Bøkene til Stefan Ahnhem (f. 1966) utgis i 20 land
- Hans første bok «Offer uten ansikt» vant Crimetime Specsavers Award
- «Den niende graven» vant den tyske krimprisen MIMI i 2016
- Nordisk Film har kjøpt TV-rettigheter til de fire første bøkene om Fabian Risk.
- I Norge utgis bøkene om Fabian Risk på Aschehoug forlag
– Ville ikke skrive enda en krimbok
Bøkene til Ahnhem kjennetegnes av mange historier, karakter løse tråder og ubesvarte spørsmål. Det gjelder også i «Motiv X».
Artikkelen fortsetter under annonsen– Jeg ville ikke bare skrive enda en krimbok med den samme gamle historien, men gjøre noe nytt innenfor sjangeren. Det er en slags naturlov blant krimforfattere at det alltid må finnes et motiv. Finn motivet, så finner du gjerningsmannen. Men hva hvis det ikke finnes en kobling? Da blir jeg interessert.
Bøkene i serien om Fabian Risk bygger på hverandre, for å gi den som leser alle en bedre og mer sammenhengende opplevelse. Men Ahnhem kan ikke garantere at alt går bra til slutt.
– I de fleste bøker og serier går det bra til slutt. I min kontrakt med leseren finnes ikke den paragrafen. Man vet ikke om det ordner seg, man er aldri sikker på hvordan det slutter. Slik prøver jeg å gjøre det til en litt mer intens og sitrende opplevelse.