Reklamemarkedet krymper – TV-nedturen fortsetter

TV-reklamemarkedet falt med 10 prosent i første kvartal. Totalt krympet reklamemarkedet med 7 prosent eller 180 millioner kroner. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
TV-reklamemarkedet falt med 10 prosent i første kvartal. Totalt krympet reklamemarkedet med 7 prosent eller 180 millioner kroner. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen i det norske reklamemarkedet falt med 7 prosent i første kvartal. Over 100 av 180 millioner kroner av nedgangen kom innen TV-reklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets tre første måneder var den samlede omsetningen i reklamebransjen på 2,37 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv. I samme periode i fjor var omsetningen på 2,55 milliarder, en nedgang på 7 prosent.

Nedgangen er på 180 millioner kroner, og godt over halvparten av dette kom innen TV-segmentet.

– I kroner har snaue 100 millioner forsvunnet fra tradisjonell TV. Samtidig bør det ikke være en bombe når vi ser hva TV har mistet av seere og seerminutter de siste årene, ikke minst i de mest reklameattraktive målgruppene, sier leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Nedturen for TV-markedet er på ti prosent, fra 1003 millioner kroner til 906 millioner.

Etter flere år med sterk vekst innen nettreklame, faller denne kategorien for første gang. Nedgangen er på 2,8 prosent.