Reagerer på «Heimebane»-episode: – Helt på trynet

SKAPER DEBATT: Ane Dahl-Torp og John Carew har to av hovedrollene i NRK-serien «Heimebane». Foto: NRK
SKAPER DEBATT: Ane Dahl-Torp og John Carew har to av hovedrollene i NRK-serien «Heimebane». Foto: NRK
Artikkelen fortsetter under annonsen

Får kritikk fra flere hold etter siste episode.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRKs siste episode av «Heimebane» får knusende kritikk for sin framstilling av Bygde-Norge. Det skriver Dagbladet.

I episoden reiser det fiktive laget Varg til bygda Nærelven for å for å spille kamp mot et lag i en lavere divisjon. Det blir full konflikt mellom de to lagene bestående av eggekasting, kidnapping og «sviræv» (en avstraffelsesmetode hvor offeret får bakenden beskutt med harde pasninger).

Kommersiell sjef Jan-Erik Aalbu i Norges Håndballforbund - er blant dem som har reagert på Twitter.

– Jeg har vært en ivrig følger av «Heimebane», men gårsdagens episode var et langt steg i feil retning etter min smak, skriver han i en SMS til Dagbladet.

Les også: NRK får ikke enerett på «Popquiz» - må dele navnet med konkurrenten

Fotballkommentator Kenneth Fredheim i Discovery synes også gårsdagens episode gikk for langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det jeg reagerer mest på, er framstillingen av Bygde-Norge. Den er helt på trynet. Her kommer et elitelag og skal spille mot et lag i lavere divisjon, sier han.

Serieskaper Johan Fasting og produsent Vilje Kathrine i NRK forteller at diskusjonen blant publikum speiler diskusjonene de hadde i produksjonen.

– Vi ser at noen er kritiske og andre liker det, men mest av alt opplever vi et engasjement. «Heimebane» er fiksjon, og vi tillater oss tidvis å være «larger than life». Vi synes uansett at engasjement er bra, skriver de i en e-post til Dagbladet.

Les også:

NRK snur – fjerner likevel ikke Michael Jackson fra spillelistene

– Moralporno fra Erland Bakke

Saken ble først publisert på Kampanje.com