Slår sammen Finansavisen og Hegnar.no

NYBYGGET NYHETSROM: Trygve og Jon Trygve Hegnar inspiserer litt av det nye redaksjonslokalet som ferdigstilles i disse dager for produksjon av Finansavisen og Hegnar.no når de to publikasjonene slår seg sammen.
NYBYGGET NYHETSROM: Trygve og Jon Trygve Hegnar inspiserer litt av det nye redaksjonslokalet som ferdigstilles i disse dager for produksjon av Finansavisen og Hegnar.no når de to publikasjonene slår seg sammen.

Satser digitalt med Finansavisen etter 27 år på papir.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansavisen blir omsider en fullverdig nettavis i tillegg til papiravis i løpet av sommeren 2019. Det har ansvarlig redaktør og eier Trygve Hegnar nå besluttet. Nettsatsingen skjer gjennom en sammenslåing med Hegnars eksisterende nettavis, Hegnar.no.

- Vi gjør vår størst satsing noensinne, sier Trygve Hegnar til sin egen nettavis.

- Opplaget øker, og økonomien i begge mediene er god. Papir er god business - kanskje ikke for andre, men det vil fortsatt være en hjørnesten i Hegnar Media, sier medieeieren og redaktøren.

Dermed øker Hegnar Media sin digitale tilstedeværelse ytterligere etter kjøpet av Startsiden og satsingen på Kapital.no.

– Mye skryt, lite inntekter

På spørsmål om den nye nettavisen vil være gratis, svarer han slik:

– Vi kommer til å ha veldig mye bra innhold både foran og bak betalingsmur, sier Hegnar.

– Det digitale abonnementsalget til norske aviser har skutt i været de siste årene. Har Hegnar gått glipp av store digitale abonnementsinntekter i alle disse årene ved å skjerme papiravisen så mye?

- Hva andre har fått i inntekter på digitale abonnement vet jeg ikke, men vi tror vel at man har skrytt mye av opplag og fått lite inntekter. Finansavisen har hatt store digitale inntekter på toppen av papirinntektene, sier Hegnar til Kampanje.

Forberedelsene til sammenslåingen av Finansavisen og Hegnar.no er allerede i full gang hos Hegnar Media. I hovedkvarteret står et nytt nyhetsrom med deskplass til 30 personer klart.

– Vi bygger Norges mest moderne nyhetsrom, sier Jon Trygve Hegnar, som er sjef for digital utvikling i Hegnar Media.

Hegnar Media omsatte for 300,5 millioner kroner i 2017, en økning på 4,7 prosent sammenlignet med året før. Selskapet fikk et underskudd på 10,5 millioner kroner i 2017, mens underskuddet var på 10,7 millioner i 2016.

Ruster opp digitalt

Selv om Hegnar Media-sjef Trygve Hegnar har hegnet om papirutgavene til Finansavisen og Kapital, og bygget opp Hegnar Online som mediehusets nettavis, har han tatt betydelige digitale steg de siste årene. For to år siden kjøpte Hegnar nettportalen og nettavisen ABC Startsiden og tok med det en betydelig posisjon digitalt. I mars i fjor gikk Trygve Hegnar digitalt med Kapital, som fikk sin første nettutgave. Det var Trygve Hegnars sønn, Jon Trygve Hegnar, som ledet prosjektet sammen med Kapital-redaktør Vibeke Holth.

Les mer: Hegnar går digitalt med Kapital - sønnen Jon Trygve (24) får mer ansvar

Sa nei til Finansavisen.no

Samtidig har Trygve Hegnar hele tiden sett med oppgitte øyne på konkurrentenes digitalrace. I et intervju med Kampanje i 2013 sa han at det er ingenting han ville ha gjort annerledes ved Hegnar Medias strategiske digitalvalg.

– Du skal ikke undervurdere Hegnar Online. Nettutgaven har 250.000 unike brukere per uke, så det er jo en ganske stor nettavis til å være i nisjesegmentet. Da jeg etablerte Hegnar Online, så var det drevet av et ønske om å ha en digital plattform. Men samtidig ville jeg ikke ødelegge Finansavisens livsgrunnlag, så en nettutgave av Finansavisen var aldri en aktuell løsning. Vi har hele tiden hatt to redaksjoner for Finansavisen og Hegnar Online og vi har hatt fullstendig vanntette skott mellom redaksjonene. Slik vil det fortsatt være, sa han da.

Heller ikke i 2017 var han åpen for å lufte en sammenslåing av Finansavisen på papir og nett, da han ble spurt om hva broen blir mellom papirvirksomheten og den digitale virksomheten i mediehuset.

– Den er ikke så stor. Jeg tror på papirpublikasjoner og jeg tror på digitalpublikasjoner.

Les mer: H egnar ruster opp digitalt - vurderer større medieoppkjøp

Les mer: Hegnar kjøper Startsiden - Telenors medie-exit fortsetter

På midten av 1970-tallet tok Trygve Hegnar mål av å seg å bli Norges svar på Axel Springer (Tysklands største avis- og bladforlag, grunnlagt av Axel Caesar Springer. Utgiver av bl.a Bild-Zeitung). Bakgrunnen var at Hegnar jobbet med planer om å utgi en ny norsk dagsavis og i oktober 1977 kom avisen Blikk på gaten, en sensasjonspreget avis åpenbart inspirert av Bild-Zeitung. Blikk ble et dyrt medieeventyr for Hegnar. Etter sju uker gikk avisen inn på lille julaften. 14 år senere, i 1992, prøvde han seg igjen - denne gang med Finansavisen.

Saken er først publisert på Kampanje.com

Personvernpolicy