Heimebane øker i andre omgang - en halv million så sesongpremieren

Ane Dahl Torp og John Carew er tilbake som Helena og Michael i andre sesong av «Heimebane».
Ane Dahl Torp og John Carew er tilbake som Helena og Michael i andre sesong av «Heimebane». Foto: Motlys/NRK
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette lover godt for sesongen, sier NRK-analytiker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søndag var det duket for et gjensyn med Helena Mikkelsen og Michael Ellingsen, spilt av Ane Dahl Torp og John Carew, og de andre skikkelsene i NRKs dramaserie «Heimebane».

Andre sesong har som første sesong blitt møtt med strålende anmeldelser og terningkast fem i både VG og Dagbladet.

Og tv-seerne er minst like begeistret denne gangen. 496.000 fikk med seg søndagens premiere. Det er 89.000 flere enn på fjorårets sesongpremiere. Søndagens andel ble på 37,5 prosent.

– Det var altså flere som valgte å følge premieren i år, og veldig gode tall i NRK TV, som lover godt for sesong to, sier analytiker Maren Eline Fossan i NRK.

Hun kan fortelle at 147.000 i tillegg har sett første episode på nett-tv-tjenesten NRK TV.

– Det er ikke så mye annet å si enn at vi er veldig fornøyde. Sertallene har gått opp fra forrige gang, og det tyder på at folk har tatt dette til seg og har lyst til å være med på veien videre i dette miljøet. Kombinert med anmeldelsene, så har vi en veldig fin dag, sier dramasjef Ivar Køhn i NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jarle Nakken rykker opp i TV 2 - får helt ny rolle

Strømmesuksess

Første sesong hentet også mange seere på NRK TV. Fra januar til august, inntok «Heimebane» alle de ti øverste plasseringene på listen over Norges mest strømmede tv-programmer, med opp mot 400.000 nett-tv-seere på det meste.

– Det viser at drama blir mer og mer viktig på strømmetjenestene. I første sesong endte premiereepisoden på cirka én million, så det er vanskelig å si noe om tall basert på lineær-tv, sier Køhn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blir det en tredje sesong?

– Det er litt tidlig å si. Akkurat nå jobber alle med å ferdigstille de siste episodene av sesong to, og så ser vi på hvordan trykket blir. Det blir neste diskusjon.

Les også: - Jeg ønsker ikke min verste fiende å være gründer

Lindmo økte med kontroversell gjest

«Nytt på nytt» ble helgas mest sette tv-program med 977.000 seere og en andel på 63,6 prosent, hårfint foran «Mesternes mester» med 974.000 seere og en andel på 61,7 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Lindmo» måtte tåle kritikk fra seerne da hun inviterte Joshua French til studioet sitt. Hun økte samtidig seertallet med over 130.000 til 771.000 seere.

Les mer: Lindmo får kritikk for French-intervju

Nytt bunnpunkt for NRK-reality

«Den ultimate agent» fortsetter nedturen med 150.000 seere på lørdag. Det er 14.000 færre enn forrige uke for programmet som åpnet med 456.000 seere i januar.

– Jeg vil si at dette er relativt mislykket, faktisk. Det må NRK også innse, sa tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat til Kampanje 4. februar.

Les mer: Krisetall for NRK-reality - halvparten av seerne har falt fra

Nedtur for Senkveld og Skavlan

Det er som vanlig «Farmen kjendis» som troner øverst på listen over TV 2s mest sette programmer. 562.000 så søndagens ukesfinale. Det ga en andel på 39,5 prosent. Seertallet er riktig nok 47.000 lavere enn forrige uke.

«Senkveld» hadde et brattere seerfall på 100.000 seere. Fredagens program hadde 446.000 seere og en andel på 37,2 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At tallene går litt opp og ned avhengig av hva som skjer på andre kanaler, er helt normalt. Det er vi vant til, sier programredaktør Jarle Nakken i TV 2.

Også «Skavlan» mistet 100.000 seere på sitt program lørdag kveld. For Fredrik Skavlan betyr det at seertallet var redusert til 235.000. Det skyldes først og fremst skiskyting på NRK2.

– Det var tøff konkurranse nesten frem til kl. 23.00. Vi satser på at det løfter seg neste helg, sier PR- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

(Artikkelen er først publisert av Kampanje)