Norske TV-kanaler kan havne i Tyskland etter brexit

Per i dag drives flere norskspråklige kanaler fra London med lisens fra det britiske medietilsynet, så det såkalte sendelandsprinsippet for EU gjelder. Dette betyr at TV-selskapene bare trenger å forholde seg til reglene i sendelandet, i dette tilfellet Storbritannia, og ikke i hvert av EUs 28 medlemsland. Slik har kringkastere omgått det norske forbudet mot pengespillreklame. Illustrasjonsfoto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB scanpix
Per i dag drives flere norskspråklige kanaler fra London med lisens fra det britiske medietilsynet, så det såkalte sendelandsprinsippet for EU gjelder. Dette betyr at TV-selskapene bare trenger å forholde seg til reglene i sendelandet, i dette tilfellet Storbritannia, og ikke i hvert av EUs 28 medlemsland. Slik har kringkastere omgått det norske forbudet mot pengespillreklame. Illustrasjonsfoto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

TVNorge-eier Discovery har søkt om å flytte sine TV-kanaler fra Storbritannia til Tyskland, der de kan fortsette å omgå det norske forbudet mot spillreklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bransjenettstedet Broadband TV News melder at Discovery Communications Deutschland har søkt om tyske kringkastingslisenser for 19 internasjonale tv-kanaler hos BLM, medietilsynet i Bayern. Flere av de aktuelle kanalene retter seg mot skandinaviske seere: TVNorge, Max, Fem, Vox og norske Eurosport. Beslutningen blir trolig tatt 14. februar.

– På grunn av usikkerheten i Storbritannia vurderer vi Tyskland som et alternativ for lisensiering av noen av våre store europeiske tv-kringkastingsnettverk. Vi har søkt om lisenser, men vil fortsette å følge med på situasjonen i Storbritannia. Vi vil derfor ikke gi noen ytterligere kommentarer til disse søknadene på dette stadiet, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks til Dagens Næringsliv.

Kanalene sendes i dag fra Storbritannia, som etter planen forlater EU 29. mars, og det er usikkert hva som blir situasjonen for det amerikanske tv-selskapet. Discovery risikerer å miste flere hundre millioner kroner i reklameinntekter fra utenlandske spillselskaper dersom de ikke kan fortsette å sende fra utlandet og omgå det norske reklameforbudet.