Nettavisen stenger kommentarfeltene med umiddelbar virkning

Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen stengte fredag kommentarfeltene med umiddelbar virkning ettersom mye av den tiltenkte debatten i feltene ikke når opp i støyen av krangling og karakteristikker. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen stengte fredag kommentarfeltene med umiddelbar virkning ettersom mye av den tiltenkte debatten i feltene ikke når opp i støyen av krangling og karakteristikker. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet for å drive politisk debatt i kommentarfeltene i Nettavisen, har folk kalt hverandre idioter. Nå stenger redaktøren diskusjonsfeltene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettavisen har daglig hatt mellom 1.000 og 1.500 kommentarer til artiklene sine. Etter lange vurderinger stenger redaktørene nå kommentarfeltene med umiddelbar virkning. Konklusjonen er at dagens løsning ikke gjør noen tilfredse.

– Vi har forsøkt å moderere og ta grep om å skape en mer konstruktiv debatt, men vi ser nå at det blir for vanskelig. I sin nåværende form tilfører det for lite positivt, sier nyhetsredaktør Erik Stephansen til Medier24.

Nettavisen følger dermed etter Dagbladet som stengte sine kommentarfelt allerede i 2016.

Nyhetsredaktøren opplever at folk i stedet kaller hverandre idioter og ødelegger debatten enn å bidra til politisk debatt. Ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum sier det i dag er så mange kanaler å ytre seg i at det ikke lenger er så viktig med debattfelt i tilknytning til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som erstatning for dagens kommentarfelt vil Nettavisen i stedet lansere en mulighet for lesere til å sende inn korte ytringer som vil bli vurdert før de eventuelt blir publisert.

– Vi får mellom 1.000 og 1.500 kommentarer hver dag. Det er mange gode kommentarer der, men de drukner i mengden av dem som ikke er så gode. Det vi kan tilby i stedet, er å synliggjøre de gode kommentarene, sier Stephansen.

For ordens skyld: ABC Nyheter valgte selv å begrense bruken av kommentarfelt kraftig, tilbake i 2016. Den gang publiserte vi rundt 30.000 kommentarer fra våre lesere hver måned.