Meny

Norges største talkshow i direkte konkurranse:

Har funnet forklaringen på Skavlans seerflukt

Tøff konkurranse: Etter 19 år som avløseren til «Nytt på nytt» på NRK, opplever Fredrik Skavlan nå konkurranse fra satireprogrammet. Foto: TV 2.
Måtte kjempe med «Nytt på nytt» om seerne da han gikk på lufta.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene i talkshow-krigen mellom NRK og TV 2 denne høsten. Da TV 2 kuppet Fredrik Skavlan fra statskanalen, valgte NRK å flytte Anne Lindmos talkshow til Skavlans faste sendetidspunkt kl. 21.25 på fredager.

TV 2 svarte med å kutte i nyhetene og sporten på fredager, med et resultatet at «Skavlan» starter på nøyaktig samme tidspunkt, og ikke et kvarter senere som vanlig.

Dermed går Norges to største talkshows for første gang i direkte konkurranse med hverandre.

TV 2s håp er at så mange som mulig velger å bytte kanal når Norges mest populære tv-program «Nytt på nytt» runder av på NRK1, og fortsetter fredagskvelden slik de alltid har gjort med «Skavlan» på TV 2.

Les også: TV3-sjef om mareritt-problemene på «Love Island»: - Vi har kommet oss tilbake

Måtte kjempe med «Nytt på nytt»

Slik gikk det ikke forrige uke. Da «Skavlan» gikk på lufta for første gang på TV 2 fredag kveld, møtte han ikke konkurranse fra «Lindmo» som planlagt, men fra gjengen i «Nytt på nytt», som ikke rundet av sendingen før kl. 21.32, sju minutter senere enn planlagt.

Da var Skavlan allerede godt igang med intervjuet av Jimmie Åkesson og hans samboer og partikollega Louise Erixon. Dette fremkommer av programdataene Kampanje har fått oversendt fra NRK.

«Lindmo» gikk ikke på lufta før nesten åtte minutter etter oppsatt sendetid.

Dette tror tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat kan ha hatt en uheldig effekt på seertallet til «Skavlan» på TV 2.

– Ja, det kan det for så vidt ha gjort, i og med at «Nytt på nytt» hadde så høye seertall, sier han til Kampanje.

«Nytt på nytt» var som vanlig helgens mest sette tv-program med 872.000 seere og en andel på 62,6 prosent.

– Det er klart at det kan ha gjort at ikke flere zappet over til TV 2 da «Skavlan» begynte, fortsetter Wiberg.

Les mer: Lindmo vant talkshow-krigens første slag - Skavlan mistet over 200.000 seere

Tapte talkshow-slaget

«Skavlan» hadde 440.000 seere og en andel på 31,6 prosent på premieren, som utgjør en nedgang på over 200.000 seere sammenlignet med fjorårets høstpremiere på NRK. «Lindmo» tok altså en komfortabel seier i første slag av talkshow-krigen med 612.000 seere og en andel på 44,7 prosent.

– Ble TV 2s premiere spolert av NRKs forsinkelse?

– Det kan være at den ble preget av at det var noen forsinkelser. Det får vi svar på neste fredag, sier Wiberg.

Les også: Nytt tv-tilbud i Norge: - TV 2 og TVNorge vil merke dette

NRK: – Helt normalt

Tv-sjef Arne Helsingen i NRK forklarer forsinkelsen med at både Dagsrevyen og «Nytt på nytt» gikk over tiden.

– Det hender ganske ofte at sendingene på lineærkanalene «sklir» på tid. Fredag var Dagsrevyen rundt fem minutter lengre på grunn av et et omfattende nyhetsbilde med uværet Florence i USA som herjet som verst fredag, evakueringene på grunn av ras fra Vesle-Mannen og så videre, sier han til Kampanje.

Kanaldirektør Trygve Rønningen har lagt store summer på bordet for å sikre seg «Skavlan» på TV 2. Programmet skal gå i direkte konkurranse med «Lindmo», men fredag måtte talkshow-kongen også bryne seg på «Nytt på nytt». Foto: TV 2

– Denne forsinkelsen forplantet seg utover kvelden. Ellers var «Nytt på nytt» et par minutter lengre enn oppsatt, helt normalt for et program som redigeres tett opp mot sending. «Nytt på nytt» er innimellom noen minutter lengre.

Les også: «Overveldet» over Senkveld-tallene: - Var forberedt på det verste

TV 2: – Registrerer det

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 ønsker ikke å mene mye om saken.

– Vi registrerer at NRK var ni minutter gikk etter programskjema. Vi mener ikke så mye om hva de driver med, vi må bare passe på vårt, sier han til Kampanje.

Han forteller at det er flere grunner til at de ønsker å sende «Skavlan» kl. 21.25.

– «Skavlan» er satt opp 21.25 fordi det har vært hans sendetid i mange, mange år, og vi synes det er en naturlig og god overgang fra nyhetssendingen vår.

– Men det kan bli tøft dersom dere må konkurrere med «Nytt på nytt»?

– Sendetidspunkter er alltid i endring på TV 2, litt avhengig av andre programmer, så det er ingenting som står skrevet i stein. Men akkurat nå ligger det kl. 21.25.

Dersom TV 2 lykkes med «Skavlan», kan de hente inn ytterligere 50 millioner kroner i reklameinntekter i året. Men da må seertallet opp fra fredagens nivå.

Les mer: Så mye kan TV 2 håve inn på «Skavlan» (abo.)

Saken ble først publisert på Kampanje.com

Populært